Poradniki Eksperta

Rodzaje rowerów - poznaj podstawowe rodzaje rowerów


Jeszcze 20 lat temu z wyborem roweru nie było większego problemu. Dostępne były rowery miejskie, składaki czy Ukrainy, a ci, którzy chcieli pojeździć sportowo, kupowali rower szosowy. Później pojawiła się moda na rower górski. W większości przypadków był on traktowany jako rower miejski, rzadko tak naprawdę był wykorzystywany w terenie. Rower górski zaczął dzielić się na różne typy. Te do szybkiej, wyścigowej jazdy to cross country, do jazdy po ścieżkach – trail i zjazdowe downhilowe. Jednak nie wszyscy tak naprawdę, szczególnie w mieście, potrzebowali roweru górskiego. Na wypady poza miasto, do lasu czy wycieczki po polnych drogach w zupełności wystarczył rower crossowy. Pojawiły się też rowery trekkingowe dla osób lubiących długie, kilkudniowe wyprawy.



Rodzaje rowerów


Ostatnie lata to znowu moda na szosówki, ale ich także dotknęły zmiany i powstało kilka rodzajów. Gravel, fitness czy triathlon to tylko niektóre rodzaje rowerów szosowych dziś dostępnych. W międzyczasie powstała kolejna ewolucja roweru górskiego – Fat Bike (rower na bardzo grubych oponach) oraz roweru miejskiego – z ramą typu cruiser. Poniżej zostaną opisane podstawowe rodzaje rowerów, co pomoże nam w wyborze najbardziej odpowiedniego dla siebie – tak, żebyśmy nie kupili roweru górskiego, gdy wokół miejsca zamieszkania mamy wyłącznie lasy, na których śmiało poradzi sobie rower crossowy, czy abyśmy nie jeździli rowerem miejskim na kilkudniowe wycieczki, skoro jest w tym celu stworzony rower trekkingowy. Miłośnicy rowerów szosowych, jeżeli nie lubią jeździć tymi samymi drogami, co samochody, mogą przesiąść się na gravel lub przełajówkę i uciec z utwardzonych nawierzchni. Typy rowerów dostępne obecnie na pewno nie wyczerpują wszystkich możliwości i w dalszym ciągu będą pojawiały się nowe, ale zapoznanie się z nimi pozwoli nam wybrać rower najbliższy naszym potrzebom.


Sprawdź również: 

Ranking rowerów – najlepsze modele [TOP10]

Jaki rower dla kobiety wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Jaki rower szosowy kupić? 5 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę


Rodzaje rowerów górskich


Główny podział rowerów górskich opiera się na skoku zawieszenia oraz związanej z nim budowie ramy. Im większy skok, tym rower przeznaczony jest do pokonywania trudniejszych terenów, ma bardziej masywną ramę. Najprostszym przedstawicielem rowerów górskich jest rower MTB, czyli rower do jazdy w każdym terenie dla mało wymagających użytkowników. Są to rowery na ramie stalowej lub aluminiowej, posiadające przedni amortyzator o skoku 80 mm. Pozwala on na jazdę praktycznie w każdym terenie dzięki napędowi 3-rzędowemu z przodu oraz 9-rzędowej kasecie z tyłu.


MTB XC to kolejny typ rowerów górskich, przeznaczony do szybkiej jazdy w terenie. Sylwetka na takim rowerze jest bardziej pochylona, rower wykonany jest z lżejszych materiałów, takich jak lekkie aluminium czy karbon. Współczesne rowery MTB poruszają się na kołach 29-calowych. Za napęd odpowiada tylna 11- lub nawet 12-rzędowa przerzutka. Z przodu korba coraz częściej ma tylko jeden tryb, więc niepotrzebna jest przerzutka. Czasami jednak spotkać możemy przednią korbę dwurzędową. Tu następuje kolejny podział, na rower górski typu hardtail posiadający tylko przednie zawieszenie o skoku około 100 mm oraz rower typu full, posiadający przednie i tylne zawieszenie o skoku w zakresie od 100 do 120 mm. Każdy kolejny typ roweru górskiego z racji przeznaczenia do jazdy w coraz trudniejszym terenie jest rowerem typu full. Rower typu trail przeznaczony jest do jazdy po górskich szlakach czy przygotowanych ścieżkach. Skok amortyzatorów w tym rowerze dochodzi do 150 mm. Jeszcze bardziej wyczynowym rowerem jest rower typu enduro, dla którego nie ma dróg nie do pokonania. To jadący na nim rowerzysta wyznacza nowe drogi. Są to rowery bardzo wytrzymałe, więc ich ramy są dużo cięższe, a skok amortyzatorów zawiera się w granicach 140-180 mm. Ostatnia kategoria to rower DH (downhillowy) – służący tylko do ekstremalnych zjazdów po stromych stokach. Podjazd pod górę z racji jego budowy i osprzętu zastosowanego jest praktycznie niemożliwy. Bikerzy jeżdżący na takich rowerach korzystają z wyciągów. Skok amortyzatora w rowerze przekracza 180 mm i sięga nawet 230 mm i więcej.


Kolejne rodzaje rowerów MTB cały czas powstają. Ostatnim, najnowszym jest rower Fat Bike, który charakteryzuje się bardzo grubymi oponami. To rower dość wszechstronny, który dobrze sprawdzi się w miejscach, gdzie inne jednoślady sobie nie poradzą. To świetny sprzęt do jazdy w grząskim terenie, po plaży czy śniegu. Jest klasycznym rowerem górskim, tylko z miejscem na wielkie opony, więc prowadzi się lekko, jest dość zwrotny i stabilny.


Rowery górskie w naszej ofercie:

Rodzaje rowerów szosowych


Kolejna duża rodzina posiadająca w swoim portfolio różne rodzaje rowerów powstała na bazie szosówki. Kiedyś był to sztywny rower stworzony wyłącznie do ścigania. Dziś na jego bazie, oprócz roweru do wyścigów, mamy rowery do codziennej jazdy dające więcej komfortu, jak również rowery szosowe, które odnajdują się poza utwardzonymi nawierzchniami.


Klasyczna szosówka z przeznaczeniem na ściganie to „szosa” typu Race. Geometria ramy jest tak ustawiona, aby kolarz uzyskał jak najbardziej opływową sylwetkę. Opony supercienkie, napompowane „na kamień”, w celu uzyskania jak najniższych oporów toczenia. Również napęd to twarde przełożenia. Nie liczy się komfort, najważniejsze są osiągane wyniki.


Wśród amatorów popularne są bardziej cywilne szosówki, tak zwane Endurance. Geometria ramy w nich ma na celu uzyskanie bardziej komfortowej sylwetki. Pozostałe elementy również mają dać większy komfort jazdy. Stosuje się szersze opony, które pompowane są mniejszym ciśnieniem. Do wszystkich rowerów szosowych powoli wdzierają się i stają się standardem hamulce tarczowe. Napęd ten sam, co w rowerach wyścigowych, tylko z bardziej miękkimi przełożeniami.


Jeszcze wygodniejszą pozycję zapewni rower typu Fitness. Prosta kierownica oraz szersze opony z lekkim bieżnikiem w rowerze szosowym, pozwalają na szybką jazdę bez wyrzeczeń. Napęd jest ten sam, co w pozostałych odmianach szosówek.


Kolejna popularna w ostatnim czasie ewolucja roweru szosowego to gravel. Rower do jazdy również poza drogami utwardzonymi – szutry, ubite ścieżki to jego żywioł. Aby sprawnie się po nich poruszać, wyposażony jest w szersze opony z agresywniejszym bieżnikiem. Charakterystyczna kierownica „baranek” jest szersza, a jej końce są wygięte na zewnątrz, co ma poprawić stabilność podczas jazdy w trudniejszym terenie. Napęd ten sam, co w pozostałych szosówkach, ale z miękkimi jak na szosówkę przełożeniami. W ostatnim czasie pojawiły się grupy osprzętu dedykowane do graveli, które lepiej sobie radzą z piaskiem i błotem. Skoro bezdroża, to i niezawodne hamulce tarczowe, które poradzą sobie w każdych warunkach.


Rower szosowy na jeszcze trudniejsze warunki, to rower przełajowy. Nadaje się teoretycznie do jazdy w jesienno-zimowych warunkach, gdy za oknem jest mokro, zrobiło się błoto, a nawet leży śnieg. W praktyce często używany do jazdy na co dzień. Szersze opony z agresywnym bieżnikiem poradzą sobie nawet w błotnistym terenie. Do napędu służy ten sam osprzęt, który znajdziemy w pozostałych rowerach szosowych lub stosowany jest ten sam co do graveli.


Ostatnia z opcji roweru szosowego to rower do triathlonu z charakterystyczną kierownicą – lemondką, pozwalającą przyjąć mocno pochyloną sylwetkę i odciążyć dłonie podczas energicznej jazdy na rowerze. To rower budowany do szybkiej jazdy ze stałą prędkością po utwardzonych nawierzchniach, dlatego w tym rowerze wszystko postawione jest na aerodynamikę. Począwszy od pozycji za kierownicą, która zmusza niemalże do leżenia kolarza, po samą budowę roweru, która ma praktycznie nie stawiać żadnego oporu powietrza podczas jazdy.


Sprawdź również: Jaki rower szosowy na początek?


Rowery szosowe w naszej ofercie:


Rodzaje rowerów damskich


Praktycznie wszystkie rodzaje rowerów wymienione wyżej występują w wersji dla kobiet. Charakterystyczna dla rowerów damskich jest nisko przebiegająca górna rura ramy. W sportowych rowerach będzie przebiegała nieznacznie niżej niż w męskiej, ale w miejskich czy trekkingowych już bardzo nisko, co ma na celu umożliwić kobietom jazdę w sukienkach. Większość rowerów dla kobiet to zmodernizowany rower dla mężczyzn, tylko z krótszym mostkiem, węższą kierownicą i szerszym siodełkiem. Coraz częściej jednak powstają rowery już od fazy projektu przeznaczone wyłącznie dla płci pięknej.


Sprawdź również: Jaki rower dla kobiety wybrać? Na co zwrócić uwagę?


Rower miejski

Rower miejski, choć porusza się na takiej samej wielkości kołach – 28-calowych, to rower z zupełnie innej kategorii. Charakteryzuje się bardzo komfortową, wygodną pozycją za kierownicą, którą otrzymujemy dzięki zdecydowanie niżej umieszczonemu siodłu względem kierownicy. Kierownica może być dodatkowo wygięta do tyłu, dla jeszcze większego komfortu. Pozycja, oprócz tego, że jest zdrowa dla kręgosłupa, dzięki wysoko podniesionej głowie, daje też duże pole widzenia, co ważne jest w ruchu miejskim. Rowery miejskie mogą być wyposażone w przerzutki lub nie mieć ich wcale. Do rowerów miejskich, montowane są niższe grupy osprzętu, przeznaczone do roweru górskiego lub grupy dedykowane rowerom miejskim, przeważnie z biegami w piaście tylnego koła. Każdy rower miejski wyposażony jest w błotniki i bagażnik. Często też posiada oświetlenie. To rower funkcjonalny, przeznaczony na dojazdy do pracy, szkoły, czy na zakupy.


Rowery miejskie w naszej ofercie:


Rower Cruiser

Cruiser, chociaż wpisuje się w kategorię rowerów miejskich, to ma inne przeznaczenie. To pojazd na weekendowe przejażdżki, wypad do restauracji, jazdę po plaży, czy po łąkach. Przeznaczony jest dla osób, którym się nie śpieszy, którzy mają czas, uwielbiają komfort i zależy im na tym, by wyróżniać się w tłumie. To za sprawą charakterystycznej ramy, która jest oryginalnie powyginana i przypomina swoim kształtem motocykl. Również kierownica jest w tym rowerze wysoko poprowadzona i charakterystycznie wygięta do tyłu, co nadaje mu oryginalnego kształtu. Uwagę zwraca również wykończenie, szerokie błotniki, chromowane dodatki i oryginalne malowanie. Może być wyposażony w 3- a nawet 8-biegowe przerzutki. Najczęściej są to przerzutki wewnętrzne, umieszczone w tylnej piaście, w której biegi zmienia się obrotową manetką, tak jak w motocyklu.


Rowery Cruiser w naszej ofercie:


Rowery trekkingowe

Rowery trekkingowe, to pojazdy wyprawowe na dłuższe trasy, chociaż sprawdzą się dobrze podczas codziennych dojazdów do pracy, czy szkoły. Materiałem, z którego mają zbudowane ramy najczęściej jest aluminium, ale zdarzają się też modele z rami stalowymi. Ramy te mają możliwość dołączenia różnych akcesoriów, takich jak bagażnik, błotniki, bidon, pompka i oświetlenie. Jego geometria pozwala na pokonywanie długich dystansów w wygodny sposób. Kierownica jest na wysokości siodełka i jest to kompromis pomiędzy opływową sylwetką, a komfortową pozycją jazdy. Zastosowany osprzęt, to ten sam, co w rowerach górskich, tylko z większymi blatami w korbie. Największa zębatka ma 48 zębów. Rowery te wyposażone są w amortyzator, a czasami również w amortyzowaną sztycę oraz hamulce tarczowe. Opony są dość szerokie, z lekkim bieżnikiem, uniwersalne, do jazdy praktycznie w każdych warunkach.


Rowery trekkingowe w naszej ofercie:


Rowery crossowe

Rower crossowy bardzo często posiada geometrię ramy, podobną do roweru trekkingowego, ale pozbawiony jest tych wszystkich akcesoriów. Porusza się na dużych 28-calowych kołach, dzięki czemu jest to rower uniwersalny do szybkiej jazdy w każdym obszarze. W porównaniu do roweru trekkingowego, ma szersze opony o bardziej agresywnym bieżniku, dzięki którym sprawdzi się zarówno na utwardzonych drogach, jak i w lekkim terenie. Posiada ramę, przeważnie aluminiową z napędem pochodzącym od rowerów górskich, ale z większymi zębatkami korby, analogicznie jak w rowerach trekkingowych. Siodło jest na wysokości kierownicy, a nawet wyżej, dzięki czemu sylwetka jest już zupełnie opływowa, więc rowerem można szybko i sprawnie się poruszać. Rowery crossowe wyposażone są w amortyzatory o skoku w zakresie 60-80 mm, a hamulce tarczowe coraz częściej są standardowym wyposażeniem.


Rowery crossowe w naszej ofercie:


Rodzaje rowerów elektrycznych


W ostatnim czasie największą popularność zyskują rowery elektryczne. W wersji e-bike dostępne są praktycznie wszystkie rodzaje rowerów. Silniki wspomagające pedałowanie umieszczone są w kole lub przy korbie, baterie przeważnie w dolnej rurze ramy. Rowery te nie zastępują pedałowania, tylko je wspomagają, tak więc chociaż trochę wysiłku musimy włożyć, aby rower pojechał. To dobre rozwiązanie dla osób dojeżdżjących do pracy, które nie chcą dotrzeć do niej zmęczone lub dla tych o słabej kondycji czy starszych, które dzięki elektrycznemu wspomaganiu mogą wybrać się na dłuższą wycieczkę.


Sprawdź również: Jaki rower elektryczny? Ranking rowerów elektrycznych [TOP10]


Rowery elektryczne w naszej ofercie:


Rower BMX

BMX to zwinny rower, poruszający się na małych 20-calowych kołach, przeznaczony do robienia trików. Sprawdzi się zarówno w skatepark’u na rampie, jak i w miejskiej dżungli. Ma charakterystycznie nisko opuszczone siodło, aby nie przeszkadzało podczas wykonywania akrobacji oraz charakterystyczną kierownicę, która może się obracać wokół własnej osi. Przy osiach koła posiada specjalne rurki, zwane „pegami”, służące do wykonywania trików. Rama to zwarta mocna konstrukcja, wykonana ze stalowej lub aluminiowej ramy. 

Rower Dirt/Street

To większy BMX za sprawą większych, 26-calowych kół. Różni się również prostą kierownicą i tym, że wyposażony jest w przedni amortyzator oraz mocne hamulce tarczowe. Tak jak i BMX, przeznaczony jest do akrobacji. Najczęściej rower ten spotkać można na coraz popularniejszych pumptrack’ach.

Rower typu ostre koło

Tego typu rower, jest z kolei wyposażony praktycznie tylko w ramę koła i napęd. Zbudowany jest na ramie typu szosowego i nie posiada zbędnych elementów, takich jak: przerzutki, linki, bagażniki czy błotniki, a także, w co trudno uwierzyć – nie ma hamulców. Dzięki temu, charakteryzuje się bardzo niską wagą, przez co jest bardzo szybki, ale też wymagający i trudny do opanowania. Rower ten nie posiada w tylnym kole wolnobiegu, przez co jeżeli jedziemy cały czas, wraz z kołem kręci się korba z pedałami. Wymaga to od rowerzysty zupełnie innych umiejętności, ale także dobrego wyczucia, zupełnie innego niż podczas jazdy na zwykłym rowerze. Rower ten posiada też podtypy. Single speed posiada koło z wolnobiegiem lub koła typu flip-flop, gdzie z jednej strony jest zębatka przytwierdzona na stałe do piasty (ostre koło). W innych typach, znajdziemy też hamulec ręczny. Przeważnie są to rowery własnoręcznie stworzone od podstaw lub mocno zmodyfikowane. Prawdopodobnie każdy z nich jest jedyny w swoim rodzaju.


Wyżej wymienione rowery, to oczywiście najbardziej popularne i najczęściej spotykane konstrukcje. Tych mniej spotykanych typów rowerów, jest znacznie więcej. To różne ewolucje klasycznego roweru jak tandem, czyli rower dla dwóch osób, czy cargo – do przewozu towarów, riksza – do przewozu osób oraz wiele różnych kombinacji rowerów trójkołowych. Jest też wiele konstrukcji rowerów, w których pedałuje się na leżąco, a także takie, w których pedałuje się rękami.


Jakie rodzaje rowerów jeszcze powstaną – trudno powiedzieć. Potrzeba jest matką wynalazków i na pewno co jakiś czas, pojawią się nowe odmiany, a część z nich zapewne wejdzie do użytku codziennego. Przecież jeszcze 15 lat temu, nikt nie słyszał o rowerze górskim na kołach 29-cali, fatbike’u czy gravel’u, tymczasem dziś to bardzo popularne jednoślady.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756