Poradniki Eksperta

Jak myć rower? Dowiedz się, jak czyścić poszczególne elementy


Sprawny rower to nie tylko ten serwisowany na czas, wyregulowany, z wymienionymi częściami podlegającymi zużyciu podczas jazdy, ale to także rower zadbany i czysty. I nie oznacza to tylko, że ma być czysta rama i koła. Dotyczy to również wyczyszczonego napędu, który dłużej będzie pracował sprawnie. To również ciche i skutecznie działające hamulce. Zadbany rower to przyjemność podczas jazdy, kiedy to możemy cieszyć się w pełni sprawnym jednośladem. To pojazd, który dzięki bieżącej konserwacji nie zawiedzie nas podczas długich podróży, szybkiej jazdy czy eksploatacji w trudnym terenie. Czysty rower odwdzięczy się długim i sprawnym funkcjonowaniem. Tylko w takim rowerze odpowiednio wcześnie jesteśmy w stanie chociażby dostrzec, czy nasze zębatki lub łańcuch są zużyte i powinny zostać wymienione. Zatem jak myć rower, czym czyścić poszczególne jego elementy, od czego zacząć i jakich środków używać do mycia?


Jak myć rower

Kiedy myć rower?


Rower myjemy wtedy, gdy tego wymaga. Gdy jeździmy po mieście w ładną, słoneczną pogodę, nasz rower co najwyżej lekko się zakurzy, a gdy wjedziemy w teren, w którym jest dużo piachu, a nawet kałuże, to wszystko to podczas jazdy znajdzie się na naszym rowerze – szczególnie, gdy w terenie będziemy poruszali się rowerem z bieżnikiem przystosowanym do jazdy w trudnych warunkach. Nasz pojazd po takiej jedzie na pewno będzie kwalifikował się do porządnego mycia. Najlepiej zrobić to od razu po przyjeździe, zanim błoto zaschnie. Gdy odpuścimy takie mycie od razu – na drugi dzień na pewno się przekonamy, jak ciężko i głośno pracuje łańcuch oblepiony błotem, jakie piski i odgłosy tarcia dochodzą z naszych hamulców. Tak brudne elementy roweru szybko ulegną wczesnemu zużyciu, a ciężko działający napęd na pewno nie da przyjemności z jazdy.


Myjki ciśnieniowe w naszej ofercie:


Mycie roweru myjką ciśnieniową


Mycie roweru myjkami ciśnieniowymi lub w myjniach samochodowych ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Na pewno mycie takie jest szybkie i skuteczne, ale nieumiejętne użycie myjki jest niebezpieczne dla naszego roweru. Chodzi tu przede wszystkim o łożyska. O ile samą ramę bezpiecznie możemy umyć myjką, o tyle łożyska, zarówno te nieuszczelniane jak i uszczelniane, są narażone na zniszczenie. W łożyskach bez uszczelek łatwo jest wypłukać cały smar wodą pod wysokim ciśnieniem zawierającą silny detergent. 


W przypadku łożysk uszczelnianych, silne ciśnienie potrafi wcisnąć wodę pod uszczelki, ale już trudno jej się z stamtąd wydostać i niestety tam pozostaje. Elementy metalowe korodują, a smar jest mocno rozrzedzony i nie spełnia swojego zadania. Tak więc jak czyścic rower myjką ciśnieniową, czy w ogóle używać jej do mycia roweru? 


Rower myjką ciśnieniową myjemy z daleka, jak najmniejszym ciśnieniem, omijając miejsca z łożyskami takie jak piasty, suport, stery kierownicy. Myjka jest bardzo dobrym narzędziem do wstępnego opłukania roweru, szczególnie, gdy wracamy z wyprawy w terenie i akurat przejeżdżamy koło myjni samochodowej lub też posiadamy własną myjkę w domu. Niestety i tak będziemy musieli umyć ręcznie newralgiczne miejsca – te trudniej dostępne, a potem cały osuszyć i nasmarować pojazd.


Ręczne mycie roweru


Jeżeli nie zdecydujemy się na mycie myjką, to jak myć rower? Najdokładniej i najbezpieczniej umyjemy nasz sprzęt wówczas, gdy zrobimy to ręcznie, przy użyciu miękkich szmatek, gąbek i specjalnych szczotek, którymi dostaniemy się do wszystkich zakamarków roweru. Mycie najlepiej zacząć od ramy.


 A czym myć rower? Do mycia ramy możemy użyć szamponów samochodowych lub specjalnych środków dedykowanych do mycia roweru. Dobrze usuwają zabrudzenia, zabezpieczają lakier i nie powodują zacieków po wyschnięciu. Tym samym środkiem możemy umyć obręcze kół, ramiona korby i amortyzator. Następnie przechodzimy do tych najbardziej zabrudzonych, tłustych elementów napędu, jak korba, łańcuch, kaseta czy przerzutki. Po myciu najlepiej rower osuszyć, wycierając go do sucha szmatką. Wówczas metalowe elementy nie będą korodowały, a na ramie nie pozostaną zacieki. 


Wiemy już jak czyścić rower, ale jak go zabezpieczyć? Ramę roweru po umyciu możemy zabezpieczyć woskami, jak w przypadku samochodów, co nie tylko poprawi jej wygląd, ale też utrudni przyleganie brudu, a tym samym rower będzie łatwiej umyć kolejnym razem.


Kosmetyki rowerowe w naszej ofercie:


Czyszczenie napędu


Łańcuch możemy wyczyścić na kilka sposobów. Dokładniejsze mycie polega na zdjęciu łańcucha i wrzucaniu go do pojemnika ze środkiem odtłuszczającym. Dokładną metodą czyszczenia jest też użycie specjalnego urządzenia do czyszczenia, które zalane płynem odtłuszczającym zakładamy na łańcuch, a trzy ruchome szczoteczki znajdujące się w tym urządzeniu dokładnie oczyszczą każde ogniwko łańcucha podczas kręcenia nim do tyłu. Zdecydowanie mniej dokładna metoda to nanoszenie na szmatkę lub bezpośrednio na łańcuch środka odtłuszczającego, a następnie wycieranie go szmatką. Są też specjalne szczoteczki służące do czyszczenia łańcucha bez jego zdejmowania. Na koniec nie zapomnijmy o dokładnym nasmarowaniu łańcucha odpowiednim smarem.


Sposób czyszczenia kasety zależy od tego, jak dokładnie chcemy ją wyczyścić. Jeżeli chcemy zrobić to profesjonalnie, to nie obejdzie się bez jej zdjęcia. Mamy wówczas dobry dostęp do koronek, bo niektóre z nich mamy oddzielnie, a do tych połączonych mamy łatwiejsze dojście. Dostępne są też specjalne szczotki przeznaczone do czyszczenia kaset. Są bardzo wąskie, więc mieszczą się w przestrzeniach między zębatkami.


Przerzutki też najlepiej czyścić małymi szczoteczkami, które dotrą w każdy zakamarek. Ważne jest, aby wyczyścić dokładnie kółeczka wózka tylnej przerzutki. To, czy kręcą się bez oporu, ma duży wpływ na lekkość pedałowania oraz dokładność zmiany biegów.


W przypadku hamulców – o ile manetki czy zaciski możemy umyć wodą, to podczas mycia należy uważać, aby podczas czyszczenia tłuszcz i brud nie dostały się na klocki oraz tarczę lub obręcz. Szczególnie jest to ważne w przypadku hamulców tarczowych, gdzie poważnym zagrożeniem jest brud pochodzący na przykład z przepuszczającego płynu hamulcowego lub roztartego smaru, który w żadnym przypadku nie powinien znaleźć się na tarczy hamulcowej. Zatłuszczenie tarczy, a poprzez nią również klocka, powoduje nie tylko gorsze hamowanie, ale też przeraźliwy, nieprzyjemny pisk podczas wytracania prędkości. Same klocki podczas mycia roweru warto wyjąć i przeczyścić, ale możemy też wyrównać ich powierzchnie cierne papierem ściernym.


Sprawdzamy stan techniczny


Mycie roweru to również dobry moment na sprawdzanie jego stanu technicznego. Myjąc ramę oglądamy, szczególnie na łączeniu rur, czy nie ma żadnych zarysowań lub pęknięć. Pod kątem pęknięć sprawdzamy też kierownicę, mostek oraz sztycę. Oglądamy obręcze kół, czy nie należy ich wycentrować oraz czy wszystkie szprychy są na miejscu. Sprawdzamy, czy lekko kręcą się koła i czy z piast nie docierają żadne zgrzyty. Weryfikujemy również osie piast - czy nie mają luzu. Sprawdzamy stan opon, czy nie są nadmiernie zużyte i nie ma na nich żadnych nacięć. Kontrolujemy też hamulce, czy z każdej strony są w tej samej odległości od tarczy lub obręczy koła i czy klocki nadają się do dalszej jazdy. Nie powinniśmy bez kontroli pozostawić też napędu. To dobry moment na dokładne sprawdzenie czy zęby kasety i korby nie są wytarte i nie mają ostrych zakończeń, a łańcuch nie uległ wyciągnięciu. Możemy poruszać też na boki korbą i skontrolować, czy na łożyskach suportu nie ma luzów. Oglądamy też amortyzator, aby upewnić się, że golenie dolne nie mają pięknieć, a na ślizgach górnych goleni nie pojawiają się zarysowania świadczące o konieczności wymiany uszczelek kurzowych.


Jeśli ktoś przed przeczytaniem tego artykułu zadawał sobie pytanie „jak myć rower?”, wie już, że mycie jednośladu nie jest skomplikowane. Musimy zaopatrzyć się tylko w odpowiednie akcesoria do pracy, płyny, odtłuszczacze oraz komplet specjalistycznych szczoteczek, które zdecydowanie ułatwią nam dotarcie w trudno dostępne miejsca. Rower, za to, że o niego zadbamy, odwdzięczy nam się cichą, bezawaryjną pracą i da dużo przyjemności z jazdy. Warto go też przygotować na koniec sezonu i pozostawić czystym i nasmarowanym – gotowym na przebycie z nami kolejnych kilometrów.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756