Poradniki Eksperta

Rower miejski – jaki wybrać?

Coraz więcej dróg rowerowych w miastach zachęca do korzystania z rowerów jako codziennego środka lokomocji. Praktycznie w każdym mieście stawia się na rozbudowę infrastruktury rowerowej z racji mody na bycie ekologicznym miastem, ale i z potrzeby zdrowego tryb życia. Skoro mamy taką infrastrukturę pod nosem, warto rozważyć przesiadkę z samochodu czy komunikacji miejskiej na ekologiczny, a również ekonomiczny środek lokomocji, jakim jest rower. Pomimo że teoretycznie samochodem łatwiej i szybciej jest się wszędzie dostać, ich duża liczba powoduje zakorkowanie miast. Roweru, z racji mniejszych gabarytów, korki nie dotyczą. Na ścieżkach rowerowych nie tworzą się takie zastoje jak na ulicach, a jeśli ścieżki rowerowej zabraknie w jakimś miejscu, to rower z racji kompaktowych gabarytów i tak sprawnie przemknie między samochodami. Na co zwrócić uwagę kupując rower miejski? Jaki wybrać, gdy zdecydujemy się na ekologiczną i zdrową zmianę?


Rower miejski – jaki wybrać


Jaki rower do miasta


Wszystko zależy zazwyczaj od tego, jaki jednoślad już posiadamy. Większość nowych rowerzystów zaczyna używać takiego sprzętu na dojazdy do szkoły, pracy czy sklepu, jaki ma w piwnicy i od tego zaczyna ponowną przygodę z rowerem. Inni zaczynają rozglądać się za nowym sprzętem, przystosowanym do jazdy w mieście. Jeszcze inni, ci, dla których rower to hobby, trenują na co dzień, jeżdżąc rowerem sportowym, a do miasta szukają bardziej odpowiedniego pojazdu. Jednoślady typowo miejskie to dość popularne rowery, wybierane najczęściej przez panie. Charakteryzują się wygodną, wyprostowaną pozycją i pełnym wyposażeniem w akcesoria wspomagające podczas jazdy, jak i chroniące rowerzystę. Rowery takie wyposażone są w błotniki, osłonę łańcucha, oświetlenie czy bagażnik. Rower miejski damski – jaki wybrać i czy rzeczywiście jest nam potrzebnych tyle akcesoriów do jazdy po mieście?


Rowery miejskie w naszej ofercie:



Budowa roweru miejskiego


Rowery miejskie są przeważnie zbudowane ze stalowych lub aluminiowych ram. Pierwsze to najprostsze i najtańsze konstrukcje, chociaż praktycznością niewiele ustępują tym droższym. Główna różnica to waga roweru. Są one dość ciężkie – już z racji pełnego wyposażenia. Te zbudowane na stalowej ramie będą zdecydowanie cięższe z racji użycia cięższego materiału. Mogą osiągnąć wagę nawet 20 kilogramów, natomiast najlżejsze modele, na ramach aluminiowych, pomimo pełnego wyposażenia w akcesoria, mogą zejść z wagą nawet do 14 kg. Rowery miejskie to przeważnie duże 28-calowe koła Oczywiście możemy spotkać je też na mniejszych, 26-calowych. Ważne, aby były jak najlżejsze, a obręcze najlepiej, żeby były wykonane z aluminium. Lżejsze koła to łatwe wprowadzanie roweru w ruch, utrzymywanie prędkości i zatrzymywanie, a duża średnica pozwala także na sprawne pokonywanie przeszkód. W tym przypadku będą to przeszkody często spotykane w mieście – wysokie krawężniki, nierówne nawierzchnie dróg, kostka i bruk oraz tory tramwajowe.


Tak więc, gdy zastanawiamy się, na co zwrócić uwagę, kupując rower miejski, jaki wybrać – powinniśmy pamiętać, żeby był on jak najlżejszy i z dużymi kolami.

Ważne w rowerze miejskim są również zastosowane opony. Z racji poruszania się przede wszystkim po twardych nawierzchniach, nie posiadają agresywnego bieżnika. Przeważnie są to opony typu semi-slick, czyli gładkie, z lekko zarysowanym bieżnikiem do odprowadzania wody, gdy spadnie deszcz.


 Charakterystyczne dla opon do miasta jest stosowanie zabezpieczenia przed przebiciem. Są to wkładki, które chronią oponę podczas najechania na ostry przedmiot. Jest nawet kilka stopni ochrony. Ta najwyższa umożliwia jazdę z wbitą w oponę pinezką lub gwoździem, nie wyrządzając jej szkody i przede wszystkim umożliwiając dalszą jazdę.


Osprzęt w rowerze miejskim


Teoretycznie miasto nie jest wymagającym terenem, więc przerzutki mogą wydawać się niepotrzebne. Nie znaczy to jednak, że ich posiadanie nie ułatwi jazdy, ponieważ nawet na równym terenie przerzutki sprawdzają się chociażby podczas wietrznej pogody, łatwiejszego ruszania spod świateł czy po postu, gdy będzie nam się spieszyło i szybciej będziemy chcieli dotrzeć do celu. W każdym mieście znajdzie się też zapewne jakaś górka, dłuższy podjazd czy jakiś odcinek trudniejszej drogi. Najczęściej w rowerach miejskich stosowane są przerzutki wewnętrzne. Mają swoje wady i zalety. Największe wady to ich dość duża waga i to, że nie wszystkie modele mają możliwość zmiany biegów podczas pedałowania. Z kolei zalety to między innymi kompaktowa budowa oraz brak odstających elementów, jak w przypadku przerzutek zewnętrznych, które łatwo można uszkodzić parkując rower. To również możliwość zmiany biegów w czasie postoju np. podczas oczekiwania na zmianę świateł, co umożliwia łatwy start. Przerzutki wewnętrzne, w zależności od wersji, mają od 3 do nawet 11 biegów. Rzadko spotkamy w rowerach miejskich przerzutki z przodu, co jednak nie znaczy, że takiej opcji nie ma.


Najczęściej spotykanymi hamulcami w rowerach miejskich są hamulce działające na obręcz koła typu V-brake. W rowerach miejskich znajdziemy też hamulce rolkowe, a w nowszych modelach, lepiej wyposażanych w niezawodne i skuteczne hamulce tarczowe. Możemy powiedzieć, że to zbędne, aby tak mocne hamulce stosować w rowerze do jazdy po mieście, ale docenimy ich zalety zwłaszcza w deszczowe dni. Sam sposób ich działania wymaga również mniej siły. Również amortyzator teoretycznie nie jest potrzebny w ruchu miejskim, jednak coraz częściej stosuje się modele o małym skoku, podnoszące komfort jazdy i polepszające przyczepność do drogi.


W rowerach miejskich najczęściej spotkamy się z napędem od renomowanego producenta Shimano. W swojej ofercie posiada on 4 grupy osprzętu, w których znajdziemy przerzutki zewnętrzne, jak i wewnętrzne, mocne hamulce tarczowe, jak i klasyczne V-brake.


Atrybuty roweru miejskiego 


Głównym atrybutem roweru miejskiego jest pozycja za kierownicą. Komfortowa, wygodna, zdrowa dla kręgosłupa, ale przede wszystkim cechująca się dobrą widocznością. Wysoko umieszczona głowa pozwala w trudnym ulicznym, miejskim ruchu na dobrą obserwację tego, co dzieje się wokół nas. Poza pozycją, na co jeszcze zwrócić uwagę kupując rower miejski? Jaki wybrać? Taki, który będzie wyposażony w akcesoria niezbędne do poruszania się w terenie zabudowanym. Powinien więc mieć oświetlenie umożliwiające bezpieczny powrót do domu po zmroku i uwidocznienie nas podczas trudnych warunków pogodowych, błotniki, które osłonią nas przed ochlapaniem w deszczowe dni, osłonę łańcucha chroniącą nasze ubranie przed zabrudzeniem oraz mocny bagażnik do przewożenia potrzebnych rzeczy.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756