Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Access point czy router? Porównanie urządzeń

Data dodania: 20-07-2023

Przyzwyczailiśmy się do korzystania z internetu bezprzewodowego. Jednak nie wszędzie działa z taką samą mocą, ponieważ sygnał Wi-Fi jest podatny na zakłócenia. Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń, które poprawiają jakość połączeń. Które z nich wybrać? Access point czy router?

Co to jest router?

Router to urządzenie, którego zadaniem jest rozdzielanie bezprzewodowo sygnału Wi-Fi na wszystkie sprzęty, będące w jego zasięgu. Jak działa? Wraz z zakupem usług dostawca internetu zapewnia nam modem, który odpowiednio przekształca sygnał, tak by urządzenia końcowe mogły go odebrać. Do modemu można podłączyć tylko jeden sprzęt. Zatem jeśli zależy nam, aby z internetu korzystać  jednocześnie w telefonie, laptopie czy na telewizorze, trzeba podłączyć do niego właśnie router. Sygnał do routera jest przekazywany z modemu za pomocą kabla Ethernet. Urządzenie rozdziela sygnał na poszczególne sprzęty, nadając im oddzielne IP.  W ten sposób tworzy się lokalna sieć, a urządzenia będące w niej mogą się ze sobą komunikować. Warto wiedzieć, że na zewnątrz urządzenia korzystają tylko z jednego wspólnego adresu IP.

Niestety sygnał często ulega zakłóceniom, co powoduje, że internet jest bardzo słaby i nie dociera do każdego miejsca w domu. Przeszkodami na drodze fal są ściany, meble, sprzęty domowe, a nawet zabawki zdalnie sterowane. Aby poprawić jakość Wi-Fi, można spróbować przestawić router lub zakupić dodatkowe anteny. Jeśli to nie pomaga, rozwiązaniem jest zakup odpowiedniego urządzenia, które wzmocni sygnał i rozszerzy jego pole.

Routery w naszej ofercie:

Co to jest access point?

Punkt dostępowy, czyli access point, to niewielkie urządzenie, które wspomaga router. Jest on niejako jego przedłużeniem. W jaki sposób działa? Access point posiada co najmniej dwa interfejsy. Pierwszy z nich, analogowy, służy do uzyskania dostępu do internetu, poprzez połączenie kablem Ethernet z routerem, drugi to interfejs bezprzewodowy, który tworzy sygnał Wi-Fi. W zależności od powierzchni, można zainstalować jeden bądź więcej punktów dostępu. Tworząc sieć z access pointów, nie musimy każdego z nich łączyć z routerem. Sygnał wysłany ze stacji bazowej jest przechwytywany przez punkty, wzmacniany i rozsyłany dalej. 

Jako że routery działają na dwóch częstotliwościach, 2,4 GHz oraz 5 GHz, przy zakupie  access point warto sprawdzić, czy on także na nich pracuje. Urządzenia muszą być kompatybilne. 

Access point czy router — które urządzenie wybrać?

Router i access point to tak naprawdę dwa różne sprzęty. Router pozwala na korzystanie z bezprzewodowego internetu każdemu urządzeniu, które znajdzie się w jego zasięgu. Natomiast access point korzysta z sygnału pochodzącego z routera, wzmacnia go i transmituje dalej. Zatem jeśli sygnał Wi-Fi nie jest dostatecznie silny w całym domu i chcemy go poszerzyć, trzeba zainstalować w pomieszczeniu dodatkowe punkty dostępu. Niektóre modele routerów mają funkcję, która pozwala na przekształcenie ich w access pointy, jednak odwrotnie nie ma już takiej możliwości. Punkty dostępu nie tworzą sieci. 


Gdy Wi-Fi jest zainstalowane w mieszkaniu, do prawidłowego funkcjonowania sieci powinien wystarczyć router. Często przełożenie go w centralny punkt mieszkania lub na szafkę powoduje, że sygnał nabiera mocy. 


W przypadku sieci bezprzewodowej w domu wielopoziomowym uzyskanie silnego sygnału tylko z routera może stanowić problem. Nawet dobrze rozstawione anteny mogą nie wystarczyć. Za pomocą access pointów można utworzyć system obejmujący cały dom. Z punktu bazowego sygnał może być przesyłany do urządzeń zainstalowanych na wyższym i niższym poziomie. 

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756