Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jak zabezpieczyć dętkę przed przebiciem?

  2023-03-31 

Awaria dętki podczas jakiejkolwiek trasy – czy krótszej, czy dłuższej, może co najmniej wyprowadzić z nerwów i namnożyć problemów. Na szczęście istnieje kilka metod, które mogą ograniczyć ryzyko uszkodzenia dętki i uciekania z niej powietrza. Jak zabezpieczyć dętkę przed przebiciem?

Przebita dętka – jak sobie radzić?


Przebicie dętki i uciekanie z niej powietrza, to jedna z najczęstszych awarii spotykających miłośników dwóch kółek. Niezależnie od doświadczenia kierującego, awaria tego rodzaju może przydarzyć się właściwie w każdym momencie. Jeżeli jesteś fanem wycieczek lub treningów rowerowych, jedna z podstawowych rzeczy, które zawsze powinieneś mieć przy swoim rowerze, to zestaw do szybkiej naprawy dętki, a także dętkę zapasową (a najlepiej co najmniej dwie). W ten sposób możesz uratować się z wielu nieprzyjemnych sytuacji. Na swojej drodze możemy spotkać dużą liczbę rowerzystów, którzy nie przygotowali się na ewentualność przebicia dętki. Niepisana etyka cyklisty nakazuje w tym momencie przystanąć i pomóc drugiej osobie – kto wie, kiedy Ty będziesz w takiej sytuacji?


Istnieje kilka sposobów, na tak zwane „awaryjne” łatanie dętki, gdy nie do końca mamy możliwość jej wymiany całkowicie lub zastosowania do tego profesjonalnych środków. Dziś jednak skupimy się na czymś bardziej istotnym, czyli profilaktyce przeciwko przebijaniu się dętki. Istnieje bowiem kilka sposobów na to, by zabezpieczyć dętkę przed przebiciem. Część z nich będzie wymagała od nas prostych przygotowań, które powinny wejść w krew każdego miłośnika jazdy na dwóch kółkach – niezależnie od stopnia jego zaawansowania. Druga część, to specjalne sposoby zabezpieczania dętki lub inwestycja w specjalne rodzaje opon, które będą z natury odporne na awarie tego rodzaju. Jeżeli chcesz wiedzieć, jak zabezpieczyć dętkę przed przebiciem, czytaj dalej.

Rowery w naszej ofercie:

Jak zabezpieczyć dętkę przed przebiciem? – profilaktyka


Jak zabezpieczyć dętkę przed przebiciem? Do problemu możemy podejść na dwa sposoby – stosując różne metody profilaktyczne oraz stosując specjalne środki i rodzaje opon. Na razie skupmy się na profilaktyce, gdyż znacznie łatwiej (i taniej!) ją stosować, a każdy z wymienionych poniżej punktów powinien wejść w krew każdemu miłośnikowi jazdy na dwóch kółkach. Regularne stosowanie poniższych metod, pozwoli nie tylko na zapobieganie uszkodzeniom dętki, ale także wpisze się w cały „rytuał” dbania o własny rower, który każdy powinien posiąść.

Dętki rowerowe w naszej ofercie:

Opony – stan ogólny


Zacznijmy od sprawdzenia ogólnego stanu opon. Dla wytrawnego cyklisty, czynność ta powinna być zupełnie rutynowa. Jeżeli nie masz takiego nawyku, warto sobie go wyrobić. Podczas sprawdzania opon, sprawdź ich ogólną kondycję (wszelkie szczeliny, dziury, zadrapania) oraz od czasu do czasu ich wnętrze. Jeżeli Twoja dętka przebija się nadzwyczaj często (szczególnie, jeżeli mowa tu o jednym, konkretnym kole), to możliwe, że w oponie znajduje się ostry, nawet mały kawałek materiału, który przebija dętkę. Co gorsze, drobina odpowiadająca za częste awarie roweru może być niewyczuwalna podczas rutynowego sprawdzania stanu opony. Jej ostra część może wyłaniać się z opony dopiero pod wpływem nacisku, który wywierany jest w trakcie jazdy. W takim wypadku, najlepiej jest zdjąć oponę i sprawdzić jej stan centymetr po centymetrze, wywierając na oponę nacisk dłońmi. Jeżeli zaś Twoja opona nosi oznaki starości, lepiej jest ją wymienić. Choć wiąże się to z dodatkowymi kosztami, zapewni nam to mniejszą awaryjność oraz większy komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Ciśnienie opon


Kolejnym ważnym aspektem profilaktycznym, który wpływa na częstotliwość awarii dętki, jest sprawdzanie ciśnienia opon. Wiele osób ogranicza się do sprawdzania „na palec”, czyli ugniatania opony dłonią, by sprawdzić, czy jest twarda. Niestety, tak prosta metoda jest często złudna – szczególnie, gdy z roweru korzystamy na co dzień. Jedyną sprawdzoną metodą w użytku domowym do sprawdzania ciśnienia w oponie, jest użycie manometru. Na szczęście, ten dołączony do lepszych pompek rowerowych powinien w zupełności wystarczyć. Eksperci zalecają, by stan ciśnienia w oponach przy częstym użytkowaniu sprawdzań minimum raz w tygodniu. Proces ten nie tylko sprawi, że przebicie dętki będzie mniej prawdopodobne, lecz również zapewni nam bezpieczniejszą i bardziej komfortową jazdę. Jak niskie ciśnienie w dętce może wpływać na jej przebicie? Dętka z niskim ciśnieniem nie jest twarda, przez co elastyczna guma, z której jest wykonana, może wcisnąć się między oponę a obręcz. To z kolei znacznie zmniejsza trwałość dętki, narażając ją na uszkodzenia.

Sprawdzanie obręczy koła


Częstą przyczyną przebicia dętki, jest wadliwe ukształtowanie obręczy koła. Ta, mając bezpośredni kontakt z wrażliwą dętką, powinna być jak najbardziej gładka. W tym celu stosowane są specjalne opaski, które ograniczają bezpośredni kontakt dętki z obręczą. Jeśli jest ona już stara i wytarta, istnieje ryzyko, że to właśnie obręcz koła dziurawi dętkę Twojego roweru. Jeżeli przebicie dętki konkretnego koła występuje często, możliwe, że problem leży właśnie w obręczy i opasce.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756