Zdaniem eksperta

Jak założyć hamulce tarczowe do roweru?

Data dodania: 01-09-2022

Hamulce w rowerze są elementem, o który trzeba szczególnie zadbać. Od ich poprawnego działania zależy nie tylko komfort jazdy, ale także nasze bezpieczeństwo. Obecnie dostępnych mamy na rynku kilka rozwiązań, które stosowane są w zależności od rodzaju roweru. Coraz częściej można zauważyć, że hamulce tarczowe zaczynają się pojawiać we wszystkich modelach jednośladów. Gdzie kryje się tajemnica ich popularności i jak założyć hamulce tarczowe do roweru, jeśli również stwierdzimy, że to rozwiązanie jest dla nas? Przeczytajcie nasz poradnik, w którym omówimy ten temat.

W jaki sposób działają hamulce tarczowe?


Hamulce tarczowe do roweru pojawiły się już 50 lat temu i przez ten czas przechodziły mniejsze lub większe zmiany. Nadal jednak pozostała taka sama zasada ich działania, ponieważ, jak się okazuje, jest to mechanizm tak dobrze opracowany, że nadal się sprawdza. Początkowo hamulce tarczowe montowano głównie w rowerach MTB, które potrzebowały wytrzymalszego i pewniejszego systemu hamulcowego niż popularne szczęki. Hamulce tarczowe działają na zasadzie tarcia, wywołanego przez nacisk klocków hamulcowych na tarczę. Rowerzysta może zdecydować, w którym momencie należy użyć hamulców, poprzez zacisk znajdujący się na kierownicy. 


Wtedy też zostaje naprężona linka hamulcowa, znajdująca się w specjalnym przewodzie. W niektórych wariantach w przewodzie znajduje się również płyn, który ma podnosić skuteczność działania i zapobiegać zużywaniu się elementów. Linka zostaje w ten sposób naprężona, co z kolei wywołuje reakcję zacisku, który zaczyna dociskać klocki hamulcowe do tarczy. Jak widać, zasada działania jest bardzo prosta i nie jest szczególnie skomplikowana. Dlaczego zatem hamulce tarczowe do roweru sprawdzają się lepiej od tych szczękowych? Główna różnica polega na tym, że hamulce szczękowe są bardziej podatne na działanie warunków atmosferycznych, w szczególności wilgoci. Jeśli woda dostanie się do ich mechanizmu, wówczas spadnie wydajność. 


W przypadku hamulców tarczowych odporność na wilgoć i warunki atmosferyczne jest o wiele wyższa, dlatego też, w fazie początkowej, tak jak wspominaliśmy przed chwilą, używane były głównie w rowerach MTB. Obecnie spotyka się je nawet w jednośladach miejskich, głównie za sprawą ich wysokiej odporności na warunki atmosferyczne, a co za tym idzie, zmniejszoną potrzebę konserwacji i serwisowania.

Rowery w naszej ofercie:

Montaż hamulców tarczowych krok po kroku

Wiemy już, dlaczego hamulce tarczowe do roweru są lepsze od zaciskowych i dlaczego warto je wybrać. Jak założyć hamulce tarczowe do roweru zakładając, że robimy to pierwszy raz? Cały proces nie jest skomplikowany, ale wymaga odrobiny cierpliwości i dokładności. W pierwszej kolejności musimy dokładnie przyjrzeć się ramie naszego roweru, a konkretnie miejscu przy widelcu. Jeśli znajdują się tam otwory do montażu hamulców tarczowych, wówczas cały proces będzie znacznie łatwiejszy. Problem może pojawić się w momencie, gdy zdemontujemy koło i przyjrzymy się samej piaście. Niestety, ale nie wszystkie posiadają otwory do montażu hamulców tarczowych. 


Tego nie da się w żaden sposób ominąć i konieczna będzie wymiana całego koła na takie, którego piasta będzie pozwalać na montaż hamulców tarczowych. Gdy już mamy wszystko przygotowane, w pierwszej kolejności musimy zainstalować tarczę na wspomnianej piaście. Ważne jest, aby nie dokręcać jej zbyt mocno. Najlepiej zrobić to z wyczuciem. Jest to szczególnie istotne w kolejnym kroku, który polega na montowaniu zacisków. W przypadku ramy z istniejącym już systemem mocowania śrub, należy je przykręcić dokładnie we wskazanym miejscu. 


Jak założyć hamulce tarczowe do roweru, który takich otworów nie będzie posiadać? Alternatywą w takiej sytuacji może być zakupienie specjalnego adaptera, który umożliwi zainstalowanie zacisków. Wśród doświadczonych rowerzystów zdania na temat adapterów są podzielone, ale w sytuacji, gdy nie mamy innego wyjścia, jest to jedyne rozwiązanie problemu. Następnie należy ponownie zamontować koło na ramie, upewniając się, że wszystkie elementy mają odpowiednio dużo miejsca i pasują do siebie na tyle dobrze, że nie pojawiają się żadne luźne miejsca. Po zamontowaniu zacisków należy przejść do kierownicy, na której trzeba umieścić mechanizm zaciskowy, który będzie połączony przewodem hamulcowym z zaciskiem przy tarczy. W pierwszej kolejności zawsze montujemy przewód na elementach przy tarczy, dopiero potem przy zaciskach na kierownicy. 


W zależności od wybranego modelu hamulców tarczowych i posiadanej ramy, przeprowadzenie przewodu może wyglądać trochę inaczej. Dlatego też przed przystąpieniem do prac należy sprawdzić, którędy będzie biegł przewód i ewentualnie zdemontować elementy, które będą przeszkadzać w jego poprowadzeniu. Po zakończonej instalacji należy je oczywiście ponownie zmontować w dokładnie taki sam sposób, jak przed całą operacją.

Regulacja po zamontowaniu

Jak założyć hamulce tarczowe do roweru i dobrze je wyregulować? Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności pozostaje właśnie odpowiednia regulacja. W tym celu należy unieść koło z zamontowanymi hamulcami tarczowymi i nim zakręcić. W wybranym momencie zaciskamy klamkę hamulca i sprawdzamy, czy mechanizm zaciskowy przy tarczy zadziała z pożądaną dla nas siłą. Jeśli mamy wątpliwości, możemy wyregulować siłę zacisku za pomocą regulacji śrub znajdujących się przy tarczy. Całość, czyli montaż hamulców i ich regulacja, ma swoje niuanse, które mogą okazać się kłopotliwe dla początkujących rowerzystów. Dlatego też, jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, najlepiej udać się do specjalisty, który nam doradzi, co robić.

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756