Poradniki Eksperta

Jakie klocki hamulcowe do roweru?


Jakość hamowania naszego roweru w dużej mierze oprócz samych hamulców, zależy od użytych klocków hamulcowych. One odpowiadają za nasze bezpieczeństwo, więc muszą dobrze działać nie tylko w suchych warunkach, ale również, gdy jest mokro. Szczęki hamulca wytwarzają nacisk, ale za elementem ciernym, który wytraca prędkość są właśnie klocki hamulcowe. To one w dużej mierze odpowiadają za jakość hamowania. Jakie klocki hamulcowe do roweru będą najlepsze? Innych klocków będziemy używać do jazdy sportowej, gdzie musimy się liczyć z większymi prędkościami, w przypadku rowerów górskich również trudniejszymi warunkami, a innych podczas spokojnej jazdy rowerem do pracy lub na weekendowe przejażdżki rowerem miejskim czy trekkingowym. Klocki hamulcowe używane w sporcie lepiej będą hamowały, ale też szybciej będą się zużywały. W rowerach do użytku codziennego nacisk położny jest raczej na długą, bezproblemową eksploatację. Klocki hamulcowe można podzielić na dwa rodzaje, w zależności od hamulców w jakich znalazły zastosowanie



Jakie klocki hamulcowe do roweru

Klocki do hamulców szczękowych i V-brake


Klocki hamulcowe do rowerów spotkamy w różnych odmianach hamulców szczękowych, cantilever oraz typu V-brake. Przeważnie są zintegrowane, bezpośrednio przykręcane do szczęk hamulca. Klocki powinny posiadać rowki, które będą odprowadzały wodę z obręczy podczas deszczu i zapobiegały ślizganiu elementu po jej powierzchni. W zależności od rodzaju użytej okładziny, mamy różną jakość hamowania. Twarda okładzina powinna nam dłużej posłużyć, ale raczej będzie mniej efektywnie hamowała. Miękka szybciej się zużyje, za to powinna dawać lepszy efekt wytracania prędkości, również podczas deszczowej pogody. 


Od użytej mieszanki okładziny może zależeć również głośność hamowania. Słabej jakości okładziny mogą podczas pracy wydawać nieprzyjemne dla uszu szorowanie o obręcz lub piski. Możemy również spotkać klocki hamulcowe zbudowane z dwóch, a nawet trzech różnych mieszanek okładzin. Ma to na celu poprawę jakości hamowania w różnych warunkach. Należy zwrócić uwagę również na długość, szerokość i kształt klocka hamulcowego. Inaczej wygląda klocek stosowany w hamulcach szczękowych w rowerze szosowym i inaczej wygląda model stosowany w hamulcach typu V-brake w rowerze górskim czy crossowym.


Klocki hamulcowe w naszej ofercie:


Klocki do hamulców tarczowych


Zupełnie inne klocki hamulcowe stosowane są w hamulcach tarczowych. To kawałek stalowej lub aluminiowej blaszki, która może również występować z radiatorem, do której przyklejona jest okładzina cierna. Aluminium i radiator pozwalają lepiej odprowadzać ciepło. W zależności od producenta, mamy różne sposoby mocowania, różne kształty i wielkości. Klocki te przede wszystkim różnią się w porównaniu do poprzednich, stosowanych w hamulcach działających na obręcz, zastosowaną okładziną. Tam była to mieszanka gum, a tutaj jest to okładzina cierna zbudowana z różnych metali zmieszanych z żywicami.


W hamulcach tarczowych mamy do czynienia z dużo większą siłą hamowania, a jeżeli większa siła, to i więcej wytwarzanego ciepła. Tu do budowania okładzin stosowane są różnego rodzaje spieki. Mieszanki żywic i różnych metali, które muszą sobie poradzić z wyższymi temperaturami. Ma to związek z tym, że hamulce tarczowe najpierw znalazły zastosowanie w rowerach górskich, które miały za zadanie poradzić sobie z długimi zjazdami w trudnych warunkach (piach, woda, błoto). To one były rozwiązaniem wszystkich problemów poprzednich hamulców. Ale i tu mamy lepsze i gorsze klocki hamulcowe, różną je jakość hamowania i żywotność


Sprawdź również: Jakie tarcze hamulcowe do roweru wybrać?


Jakie klocki hamulcowe do roweru z hamulcami tarczowymi?


Najczęściej spotykanymi okładzinami stosowanymi w klockach hamulcowych są: żywiczne, metaliczne i półmetaliczne.


Klocki metaliczne to okładzina cierna, w której skład wchodzą spieczone ze sobą różnego rodzaju metale. Każdy producent ma swój przepis, jakich metali używa i w jakich proporcjach. Do zalet tych okładzin należą duża siła hamowania i długa żywotność. Nadają się idealnie do jazdy w górach, gdzie mamy długie zjazdy. Wadą jest to, że hamują tym lepiej, im bardziej są rozgrzane. Zimne klocki nie hamują tak skutecznie jak gorące. Należy pamiętać, że w przypadku klocków metalicznych trzeba stosować je z tarczami hamulcowymi do nich przystosowanymi. W innym przypadku, metaliczne klocki hamulcowe mogą uszkodzić tarczę.


Klocki żywiczne to opiłki metali połączone żywicą. Tak jak i wyżej, tak i tu każdy producent ma swój przepis na najlepszy efekt hamowania. Zaletą klocków żywicznych jest lepsza modulacja, czyli wyczucie siły hamowania oraz cichsze hamowanie. Wady to mniejsza żywotność, szczególnie, gdy używane są w trudnych warunkach (deszcz, piach, błoto) oraz słabsze hamowanie po rozgrzaniu podczas długich zjazdów.


Klocki półmetaliczne to mieszanka przeważnie kewlaru, który ma duże właściwości cierne, ceramiki, odpowiadającej za dobre hamowanie w mokrych warunkach oraz miedzi, utrzymującej dobre właściwości hamujące zarówno przy zimnych jak i rozgrzanych hamulcach. To próba połączenia zalet klocka metalicznego i żywicznego. Oczywiście wszystko zależy od przepisu i materiałów użytych przez producenta.



Jakie klocki hamulcowe do roweru wybrać? No niestety nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Zawodowi kolarze mówią tak – „trzeba jeździć i testować, aby znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązanie”. Zdecydowanie jest coś na rzeczy.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756