Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jakie lusterko do roweru?

 2022-11-15 

Obecnie, rzadko spotykamy na drogach rowery wyposażone w lusterka. Jednak ciągłe odwracanie głowy jest nie tylko niekomfortowe, ale też odciąga na chwilę naszą uwagę od tego, co dzieje się przed nami. Podczas poruszania się w ruchu miejskim w godzinach szczytu, ta właśnie chwila może mieć wpływ na to, czy nie najedziemy na tył samochodu, który akurat ostro zahamował przed nami. Czy warto więc wyposażyć nasz rower w lusterko i jakie lusterko do roweru wybrać?

Czy warto korzystać z lusterka rowerowego?


Ci, którzy zaczęli korzystać z lusterka rowerowego, widzą w tym spore ułatwienie i nie potrafią z niego zrezygnować. Lusterka rowerowe z pewnością wpływają na nasze bezpieczeństwo. Mamy ciągłą kontrolę nad tym, co dzieje się za naszymi plecami, bez odwracania się. Wystarczy jedynie lekko zerknąć w bok, kierując oczy w stronę lusterka, abyśmy wiedzieli, co się dzieje za nami. Mamy więc w dalszym ciągu pełną kontrolę tego co mamy przed sobą. 


Lusterko sprawdza się głównie podczas skrętów w lewą stronę, gdy musimy zjechać do środka jezdni. Pozwala szybko dostrzec, czy nie nadjeżdżają samochody i bezkolizyjnie wykonać manewr skręcania. Nie tylko chroni ono przed zajechaniem przez nas drogi innym autom, ale również pozwala w pewnym stopniu uniknąć wjechania samochodu w tył naszego roweru. 


Samochody poruszają się znacznie szybciej. Obrócenie się i sprawdzenie, że nic za nami nie jedzie lub jest jeszcze daleko, nie oznacza, że za 10 sekund ktoś nie będzie „siedział” na naszym tylnym kole – szczególnie w mieście, gdzie ruch samochodowy jest duży i sytuacja na drodze zmienia się bardzo dynamicznie. W samochodzie przecież do przepisowego poruszania się po drogach potrzebne są lusterka i praktycznie nie wyobrażamy sobie jazdy bez nich. Identyczną funkcję spełniają one w rowerze. Co prawda nie będą nam raczej potrzebne do zmiany pasa ruchu podczas wyprzedzania samochodu, ale podczas zmiany pasa ruchy w celu skrętu już zdecydowanie tak.

Lusterka rowerowe w naszej ofercie:

Rodzaj roweru a lusterka

Lusterka rowerowe najmniej sprawdzają się w rowerach sportowych – szybkich szosówkach, gdzie ważny jest lekki, opływowy sprzęt do osiąganie dużych prędkości. Słabo sprawdzą się też w rowerach górskich, poruszających się w trudnym wyboistym terenie. Trudno na takiej trasie nie tylko zobaczyć coś w trzęsącym się lusterku, ale także samo lusterko pod wpływem drgań może się przestawiać. Jadąc szybko wąskimi ścieżkami nietrudno też je stracić, przeciskając się przez krzaki, czy prześlizgując między drzewami.


Lusterka najbardziej przydają się w rowerach miejskich i trekkingowych. Jedne i drugie poruszają się głównie po drogach utwardzonych w towarzystwie samochodów. Zarówno w mocno zatłoczonych miastach, jak i na drogach międzymiastowych, mają w przypadku tych rowerów wpływ na poprawę bezpieczeństwa jazdy.

Jakie lusterko do roweru wybrać?

Jest bardzo dużo rodzajów lusterek rowerowych i naprawdę jest w czym wybierać. Różnią się między sobą dosłownie wszystkim: miejscem i sposobem montażu, konstrukcją, wielkością i materiałem, z którego są wykonane.

Najbardziej popularne to te klasyczne, na długim ramieniu, montowane bliżej środka kierownicy, ale są też i małe, kompaktowe, montowane na jej końcach. Spotkamy ponadto lusterka montowane nie do roweru, a w rękawiczkach lub do ramienia, jak i do kasku. 


Każde z nich ma swoje wady i zalety. Na pewno te o większej średnicy i umieszczone wyżej, pozwalają na łatwiejsze korzystanie z nich i bez większego wpatrywania się umożliwiają stwierdzenie, co się za nami dzieje. Oczywiście te mniejsze też mają swoje zalety: są bardziej opływowe, lżejsze i mniej ingerują w wygląd roweru. Kwestią czasu jest nauczenie się korzystania z nich – a wtedy też będą spełniać swoją rolę. Modele o mniejszej średnicy sprawdzą się lepiej w rowerach sportowych. Ważny jest też sposób montażu i sylwetka, jaką przyjmujemy na rowerze. Wspomniane klasyczne lusterko na długim ramieniu nie sprawdzi się w rowerze szosowym z giętą kierownicą i pochyloną sylwetką. Tu egzamin zdają modele, które można zamontować w różnych częściach kierownicy, a nawet na jej końcu. Są też lusterka składane, dzięki którym rower szosowy staje się bardziej aerodynamiczny, a rower górski bez obawy o ich utracenie, może wjechać w teren.


Obecnie również elektroniczne gadżety potrafią zastąpić lusterka rowerowe. W tylnym świetle wmontowany jest radar, który na ekranie licznika wyświetla informacje, czy znajduje się coś za nami i w jakiej odległości. Może też być to kamera montowana pod siodłem do sztycy, która wyświetla obraz na małym ekranie, montowanym do kierownicy.

Czy je lubimy czy nie, to bez wątpienia lusterka sprawdzają się w rowerze i mają wpływ na bezpieczeństwo To, jakie lusterko do roweru zamontujemy i czy to zrobimy, zależy od nas i naszych preferencji.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756