Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Opona zwijana czy drutowana – czym się różni

Data dodania: 01-09-2022

Prędzej czy później w życiu każdego rowerzysty przychodzi pora na wymianę opon na nowe. Na rynku możemy znaleźć wiele różnych modeli, które oferują ciekawe rozwiązania w kwestii wydajności i wytrzymałości. Zanim zdecydujemy się na rodzaj bieżnika, czy mieszanki gumowej wykorzystanej w konkretnym modelu, musimy wybrać, które rozwiązanie będzie lepsze: opona zwijana czy drutowana? Czym dokładnie różnią się te opony i w jaki sposób ich budowa wpływa na samą jazdę?

Opony zwijane


Budowa opony ma bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób będzie wyglądać każda wyprawa rowerem. Do wyboru mamy dwa rodzaje opon: drutowane i zwijane, które różnią się sposobem konstrukcji rantu. Element ten styka się z krawędzią obręczy i ma duży wpływ na to, jaka jest waga samej opony. Wpływa to zatem na opór względem nawierzchni i przekłada się na możliwość rozwinięcia większej prędkości wykorzystując do tego mniejszą wartość energii ku temu potrzebną. 

Obecnie najpopularniejszym rodzajem opon są te zwijane, ponieważ w ich budowie korzysta się z włókien kevlarowych. Charakteryzują się one wysoką wytrzymałością i pozwalają na obniżenie wspomnianej przed chwilą masy opony. Z innych zalet tego typu rozwiązania należy wymienić także lepszą trwałość, wytrzymałość i łatwy sposób transportu.


Opona może być łatwo zwinięta, dzięki temu zajmuje mało miejsca. Ma to duże znaczenie w przypadku, gdy planujemy przetransportować oponę np. w plecaku lub gdy chcemy mieć zapasową schowaną w samochodzie, jeśli decydujemy się na dotarcie do odległego celu wycieczki. Włókna kevlarowe dobrze znoszą odkształcenia i nawet po długim przechowywaniu w formie zwiniętej bez żadnego problemu zachowają wszystkie swoje właściwości.


Część z producentów opon zwijanych decyduje się na zastosowanie dodatkowych warstw antyprzebiciowych, ale kosztem ich wagi. W niektórych przypadkach mogą one być porównywalne nawet z oponami drutowymi. Co zatem wybrać? Opona zwijana czy drutowana? Która będzie lepsza?

Opony rowerowe w naszej ofercie:

Opony drutowane

Opony drutowane wykorzystują stalowy drut do konstrukcji rantu, dzięki temu jest ona sztywniejsza. Przez zastosowanie drutów staje się jednak o wiele cięższa niż opona zwijana, co wpływa także na wagę całego roweru. Cięższa opona stawia większy opór podczas jazdy i rozwinięcie pożądanej prędkości będzie wymagało więcej czasu i włożonej w to energii. Przechowywanie takiej opony rodzi pewne problemy, ponieważ nie da się w żaden sposób jej złożyć. Co więcej, druty są bardzo podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, czyli wyginanie. W sytuacji gdy do tego dojdzie, naprawa może przysporzyć nam sporo kłopotu. W skrajnych przypadkach drut może nawet przebić lub poważnie uszkodzić rant, przez co opona nie będzie nadawać się do dalszej eksploatacji. Będąc na trasie, daleko od domu naprawa nie będzie możliwa, nie wspominając o ewentualnej wymianie. Eksploatacja opony drutowej wiąże się również z ryzykiem wystąpienia rdzy, czego niestety nie zobaczymy, ale dowiemy się o tym dopiero gdy zostanie uszkodzone ogumienie wokół rantu.


W zapobiegnięciu wspomnianych uszkodzeń ogumienia nie pomaga także sama jego jakość, która w tym rodzaju opon jest niższa niż w oponach zwijanych. Wszystko to składa się na stopniowe zmniejszanie się popularności tego wariantu, ale wciąż wiele osób decyduje się na nie, głównie dlatego, że cena jest bardziej przystępna dla naszej kieszeni.

Jaki rodzaj opon wybrać?

Które rozwiązanie będzie zatem lepsze: opona zwijana czy drutowana? Wszystko zależy tak naprawdę od tego, w jaki sposób mamy zamiar używać naszego jednośladu. Wielu rowerzystów, którzy traktują jazdę na poważnie, decyduje się na opony drutowe, ale tylko w rowerach służących do treningów. Intensywniejsze używanie roweru powoduje szybsze zużycie się jego elementów, w tym właśnie opon, dlatego przystępna cena modeli drutowych pozwala na częstsze ich zmiany. Problem jednak w tym, że awaria na trasie może być problematyczna, ale i na to jest rada. Modele zwijane idealnie nadają się właśnie jako opony zapasowe, z racji tego, że bardzo łatwo je spakować i przewozić. 


Szukając wytrzymałych rozwiązań, które sprawdzą się np. w czasie eksploatacji roweru na co dzień, w warunkach miejskich, opony zwijane są najlepszym wyborem. Producenci stosują do ich wytwarzania mieszanki gumowej lepszej jakości, dlatego będą one służyć nam lepiej i dłużej. Największą ich zaletą jest jednak ich niska waga i stosunkowo niska awaryjność.

Ciśnienie w oponach

Warto zwrócić w tym miejscu uwagę na kwestię ciśnienia w oponach, która dla wielu rowerzystów jest bardzo istotna i zmienia odpowiedź na pytanie: opona zwijana czy drutowana? Pierwsza z nich wykazuje większą wrażliwość na niższe ciśnienie. Oznacza to zatem, że jeśli nie będziemy sprawdzać tego parametru regularnie, zużycie opony może być szybsze. Opona drutowana, pomimo zastosowania ogumienia niższej jakości, jest bardziej tolerancyjna w kwestii ciśnienia. Nie oznacza to, że stosując ten model, możemy całkowicie zapomnieć o napompowaniu opon. Zaniedbania w tej kwestii szybko wyjdą na jaw w postaci wyginania się drutów, a co za tym idzie, szybszego zużycia. Opona drutowa czy zwijana musi być odpowiednio użytkowana, aby spełniała swoje zadanie.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756