Zdaniem eksperta

Opory toczenia opon rowerowych

Data dodania: 01-09-2022

Podczas jazdy na rowerze musimy się zmierzyć z wieloma czynnikami, które wpływają na naszą efektywność, a także wydajność. Duże znaczenie ma tutaj szereg cech samego roweru, spośród których jedną z najważniejszych są opory toczenia opon rowerowych. W przypadku jazdy rekreacyjnej nie ma to dużego znaczenia, ale sprawa zmienia się diametralnie, gdy jednoślad wykorzystujemy w celach treningowych. Sportowcy powinni szczególnie zwrócić uwagę na ten aspekt, ponieważ przekłada się bezpośrednio na osiągane wyniki.

Odpowiedni wybór


Opory toczenia opon rowerowych są zmienne w zależności od modelu, którego używamy. Dyskusja na temat tego, jakie opony stawiają mniejszy, a jakie większy opór toczy się od bardzo dawna. Znalezienie odpowiedniego rozwiązania, które sprawdzi się w naszym przypadku, może być kluczowe dla poprawienia wyników. Opory toczenia określają, ile siły jest tracone na odkształcenie się opony. W praktyce oznacza to, że około 10 procent siły, którą włożymy w pedałowanie, jest zużywanej na właśnie to zjawisko. Trzeba jednak pamiętać, że na opory toczenia opon rowerowych ma wpływ wiele różnych czynników. 


Wbrew powszechnej opinii nie zależy to wyłącznie od szerokości wybranych opon, ale także sposobu, w jaki z nich korzystamy. Mowa więc także o tym, z jakim ciśnieniem zostaną napompowane oraz czy zostały odpowiednio dobrane pod kątem naszego stylu jazdy i terenu. Rodzaje opon dostępnych na rynku są bardzo zróżnicowane i producenci starają się, aby każda z nich spełniała swoje zadanie jak najlepiej. Dlatego też wykorzystywanie opon typowo szosowych do jazdy w terenie nie jest dobrym pomysłem i szybko przekonamy się o tym, że będzie to miało ogromny wpływ na opory toczenia opon rowerowych. Pierwszym i najważniejszym krokiem w stronę podniesienia wydajności jest zatem dobranie bieżnika w taki sposób, aby pasował do rodzaju nawierzchni. W warunkach miejskich lub szosowych najlepiej sprawdzą się wąskie opony, a w terenie szersze.

Opony rowerowe w naszej ofercie:

Szerokość opon

Samo dobranie odpowiedniej opony do rodzaju nawierzchni nie załatwia sprawy, ponieważ na opór ma wpływ również jej szerokość i ciśnienie, z jakim została napompowana. Węższe opony sprawiają, że jazda jest bardziej komfortowa, ponieważ jest bardziej czuła na wszelkie nierówności. Ma to jednak swoje minusy, dlatego, że w terenie nawierzchnia jest o wiele bardziej nierówna, przez co wąska opona będzie bardziej podatna na wszelkiego rodzaju uderzenia. W krótkim czasie może zatem dojść do niechcianej awarii. Komfort jazdy również spada w takim przypadku, gdyż nasze ręce będą bardziej czuć każdą dziurę i kamień na drodze. Na asfalcie tego tak nie odczujemy, ponieważ opory toczenia opon rowerowych będą mniejsze. Ważne jest jednak to, że równie istotne jest zastosowanie odpowiedniego ciśnienia w oponach.

Ciśnienie w oponach

Wąska opona napompowana z tym samym ciśnieniem co szersza, będzie wbrew pozorom stawiać silniejszy opór. Dzieje się tak dlatego, że szersza opona będzie odkształcać się w mniejszym stopniu niż ta wąska. Dlatego też węższe opony powinny być zawsze napompowane z większym ciśnieniem, co sprawi, że będą lepiej toczyć się po równej nawierzchni, jak asfalt. W praktyce przełoży się to także na drogę hamowania, ponieważ więcej ciśnienia sprawia, że skrócimy dystans na to potrzebny. 


W przypadku opon przystosowanych do jazdy terenowej mniejsze ciśnienie jest kluczowe. Chodzi tutaj o poprawienie trakcji przez lepsze radzenie sobie z nierównościami. Szeroka opona będzie miała większą powierzchnię, na której styka się z ziemią, dlatego każdy kamień czy dziura będzie mniej odczuwalna dla rowerzysty.

Materiał z jakich wykonano opony

Opory toczenia opon rowerowych można zmniejszyć, wybierając odpowiedni materiał, z których zostały stworzone. Mieszanka gumowa charakteryzująca się większym stopniem twardości powinna poprawić wydajność. Tutaj jednak pojawia się problem ze zweryfikowaniem tego na własna rękę. Bez przeprowadzenia odpowiednich testów może to być bardzo trudne, dlatego dobrym rozwiązaniem, jest poszukanie informacji na ten temat u samego producenta. Warto pamiętać o tym, że wysoka jakość wspomnianej mieszanki gumowej będzie miała ogromny wpływ na przyczepność. Podobnie sprawa ma się z bieżnikiem, który będzie stawiać mniejszy opór toczenia, jeśli jest gładszy. Sprawdzi się to w czasie jazdy po mieście, ale w terenie warto postawić na większy bieżnik. Zyskamy wówczas lepszą trakcję, co przełoży się na zmniejszenie oporu.


Szukając sposobu na zmniejszenie oporu, trzeba zwrócić uwagę na szerokość opony, materiał, z jakiego została ona wykonana, rodzaj jej bieżnika i przede wszystkim zastosowane ciśnienie podczas pompowania. Należy pamiętać o tym, że nie ma złotego środka, który zapewni nam idealne rozwiązanie. W każdym przypadku dobór odpowiednich opon powinien być uzależniony od naszych własnych potrzeb, co przełoży się na komfort jazdy na rowerze. W większości przypadków sami szybko zauważymy, które rozwiązania sprawdzą się dla nas najlepiej.

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756