Jak wyregulować hamulce w rowerze i na co zwrócić uwagę podczas serwisowania, aby nasz układ hamulcowy zawsze działał efektywnie i niezawodnie? Poprawne działanie hamulców sprawia, że szybko reagują i mocno działają, co przekłada się na krótszą drogę hamowania. Sprawdź poradnik Media Expert i zadbaj o własne bezpieczeństwo na rowerze.
W artykule znajdziesz:
Zanim dowiesz się, jak wyregulować hamulce w rowerze, wiedz, że obecnie w sprzedawanych rowerach dostępne są dwa rodzaje hamulców. Najbardziej popularne, a zarazem najlepiej działające i hamujące, przez co najbardziej pożądane, są hamulce tarczowe w wersji hydraulicznej. Hamulce tarczowe są także dostępne w wersji mechanicznej. Często spotykamy jeszcze ciągle bardzo popularne kiedyś, a powoli ustępujące dziś miejsca „tarczówkom” – hamulce szczękowe. Te występowały też w różnych wersjach, jak typu V-brake, cantilever czy U-brake, ale ogólnie ich zasada działania jest podobna.
Hamulce tarczowe to najnowszy i najbardziej popularny rodzaj hamulca stosowany w rowerach. Charakteryzują się bardzo dużą skutecznością i efektywnością hamowania. Skonstruowane były one pierwotnie do rowerów górskich, gdzie potrzebne były hamulce radzące sobie dobrze w ciężkich warunkach eksploatacyjnych i pogodowych. Występują one w dwóch wariantach: mechanicznym i hydraulicznym. W obu przypadkach klocki hamulcowe działają na tarczę hamulca zamontowaną do piasty koła rowerowego. Różnica polega na sposobie przeniesienia siły z klamki hamulcowej: w tych mechanicznych odbywa się to za pomocą linki, zaś w hydraulicznych – za pomocą płynu hamulcowego. Ich rozwój sprawił, że na początku ciężka i skomplikowana konstrukcja stała się lżejsza i prostsza w budowie. Dzisiaj te hamulce spotkamy praktycznie w każdym typie roweru.
Typ szczękowy z kolei działają na obręcz koła. To dwa klocki zbudowane z specjalnej mieszanki gumy, które ściskają obręcz koła szczękami wprowadzanymi w ruch ręką za pomocą dźwigni hamulcowej. Siła, z którą ściskamy dźwignię hamulcową, przenoszona jest stalową linką na szczęki z klockami hamulcowymi, a te z kolei ściskają obręcz i w ten sposób wyhamowują jej ruch.
Regulację hamulca tarczowego powinno się przeprowadzać zawsze po wymianie klocków, płynu hamulcowego, linki lub tarczy. Praca z hamulcem tarczowym mechanicznym nie różni się specjalnie i wygląda tak samo jak działanie z hamulcem hydraulicznym w rowerze. Regulacja zacisku, w którym znajdują się klocki przebiega praktycznie tak samo i polega na tym samym. Chodzi o ustawienie zacisku, aby znajdował się idealnie pośrodku między klockami. Regulacji tej dokonujemy dwoma śrubami, którymi zacisk przykręcony jest do roweru – z przodu do amortyzatora bądź widelca, z tyłu – do tylnego trójkąta ramy.
Zatem jak wyregulować hamulce tarczowe w rowerze? Zanim przystąpimy do regulacji, należy wyczyścić zacisk i sprawdzić, czy tłoczki działają z taką samą siłą. W ten sposób upewnimy się, że hamulce nie wymagają naprawy. Jeśli hamulce są sprawne, oba tłoczki działają z równą siłą, płyn nie wycieka, a klocki są nowe lub używane, ale czyste, z jeszcze dużą ilością okładziny. Jeśli zauważymy, że mamy niesprawne hamulce tarczowe hydrauliczne, regulacja ich wówczas nie ma sensu. W najbliższym czasie czynność tą i tak będziemy musieli po naprawie powtórzyć.
Tłoczki w zacisku przed regulacją najlepiej rozepchnąć na boki do pozycji wyjściowej, zakładając oczywiście, że wcześniej klocki zostały wyjęte do czyszczenia zacisku lub wymiany. Dopiero teraz możemy wsunąć klocki, nie zapominając o umieszczeniu między nimi sprężynki rozpychającej je na boki. Wszystko skręcamy, a dopiero wtedy przeprowadzamy regulację. Zacisk względem tarczy ustawiamy tak, aby tarcza poruszała się idealnie pośrodku między klockami. Dwie śruby mocujące zacisk muszą być więc poluzowane tak, aby móc nim swobodnie poruszać. Zaciskamy klamkę hamulcową i przykręcamy z powrotem śruby. Taka kolejność działań powinna pozwolić na ustawienie tarczy hamulca idealnie pośrodku w zacisku między klockami. Niestety, nie zawsze jest tak łatwo i czasami ustawienie zacisków należy skontrować ręcznie. Ponownie luzujemy śruby i przesuwamy zacisk rękoma – oczywiście tak, aby tarcza znajdowała się centralnie i zakręcamy śruby. Ściskamy kilka razy manetkę hamulca i sprawdzamy, czy wszystko działa, nic nie obciera, a tarcze nie dzwonią. Jeśli nie masz doświadczenia w tym, jak wyregulować hamulce w rowerze, może zdarzyć Ci się podchodzić do tego więcej niż raz.
Pamiętajmy, że klocki muszą mieć czas na dotarcie i od razu nie będą hamowały z pełną siłą. Bardzo ważne jest również, aby do regulacji hamulców podchodzić z czystymi rękami. Zabrudzenie tarczy tłustymi rękami spowoduje piszczenie hamulców, co w większości przypadków kończy się koniecznością wymiany klocków hamulcowych.
Zobacz także: Ranking rowerów górskich do 2000 zł [TOP10]
Jak wyregulować hamulce w rowerze – pora na hamulce szczękowe. Niezależnie od tego, z jakim modelem hamulców szczękowych będziemy mieli do czynienia, pierwsze co musimy zrobić, to rozpiąć linkę, aby szczęki hamulca swobodnie się poruszały.
Najpierw regulujemy ramiona hamulców. Ważne jest, aby z obu stron w tym samym czasie i z tą samą siłą zbliżały klocki do obręczy roweru. Możemy to wyregulować przy pomocy śrubek znajdujących się przy trzpieniu każdego z ramion. Odpowiednim jej pokręceniem naciągamy lub luzujemy sprężynę. Co jakiś czas należy nacisnąć klamkę i sprawdzić, czy działają poprawnie.
Następnie luzujemy nakrętki klocków hamulcowych. Naszym zadaniem jest teraz ustawienie klocków na odpowiedniej wysokości i pod odpowiednim kątem, aby równolegle przylegały podczas hamowania do obręczy koła. Poluzowane szczęki dociskamy ręką tak, aby klocki przylegały do obręczy. Teraz możemy ustawić klocki na odpowiedniej wysokości w ten sposób, aby nie wychodziły poza obręcz ani nie nachodziły na oponę. Ustawiamy je również tak, aby ich kąt przylegania do obręczy był prostopadły do felgi koła.
Jeżeli wszystko jest dobrze ustawione, dokręcamy mocno nakrętkę mocującą, blokując klocek w tym ustawieniu.
Spinamy linką szczęki ze sobą i kilkoma ruchami dźwigni sprawdzamy, czy klocki równo przylegają do obręczy. Może być potrzebne też zwiększenie lub zmniejszenie siły hamowania, której regulację wykonamy pokrętłem przy klamce hamulcowej, a jeżeli zakres regulacji będzie za mały, należy podciągnąć lub zwolnić linkę przy szczękach hamulca.
Jeśli ktoś miał wątpliwości co do tego, jak wyregulować hamulce w rowerze – widać już, że nie jest to szczególnie trudne. Potrzeba tylko trochę czasu i cierpliwości, aby w zamian dostać bezpieczny i komfortowy środek transportu.