Smarowanie roweru – jak i czym smarować rower?

Data dodania: 13-03-2025
Konserwacja roweru

Rower składa się z wielu ruchomych elementów, które pod wpływem tarcia mogą łatwo ulec uszkodzeniu. Z tego względu powinno stosować się specjalne smary, które znacznie poprawiają bezpieczeństwo podczas przejażdżek rowerowych i zapobiegają awariom. Odpowiedni smar do roweru nie jest tak łatwo wybrać i trzeba pamiętać o tym, że nie wszystkie elementy ruchome wymagają takiego samego rodzaju tej substancji. Sprawdź nasz poradnik i dowiedz się więcej.

Dlaczego warto pamiętać o smarowaniu?

Konserwacja roweru należy do tak samo podstawowych czynności, jak dbanie o odpowiednie ciśnienie w oponach, czy regulacja hamulców. Z racji tego, że smar znajduje się często w niewidocznych na pierwszy rzut oka miejscach, użytkownicy jednośladów zapominają o tym ważnym aspekcie, jakim jest smar do roweru. Znajduje się on wszędzie tam, gdzie zostały użyte ruchome elementy w rowerze, a więc nie tylko w piaście, na łańcuchu, czy w hamulcach, ale także w mniej oczywistych miejscach jak np. ster, czy amortyzatory.


Pierwsze wrażenie może sprawiać, że cały proces wygląda wyjątkowo skomplikowanie, ale z biegiem czasu smarowanie opanujesz tak dobrze, by zajęło Ci nie więcej, niż kilkadziesiąt minut. Pamiętaj, że nie można w tej kwestii odpuszczać i przekładać całego smarowania na później, ponieważ rower bardzo szybko zacznie szwankować, co poskutkować może poważnymi awariami. Kiedy i co smarować w rowerze?

Rowery trekkingowe dostępne w naszej ofercie:

Jak wybrać smar do roweru?

Jeśli Twój jednoślad stał przez dłuższy czas nieużywany, wtedy koniecznie musisz sprawdzić, czy smar wciąż jest w odpowiednim stanie. Po niedługim czasie ta substancja ma tendencję do zasychania, przez co traci swoje właściwości. W takim przypadku należy podjąć się najpierw czyszczenia, a potem ponownego nałożenia smaru. Jak konserwować rower w poprawny sposób?


W pierwszej kolejności musisz pozbyć się starego smaru ze wszystkich miejsc, w których został wcześniej nałożony. Do tego wystarczy sucha szmatka i odrobina cierpliwości, bo ten proces może pochłonąć trochę czasu. W niektórych sytuacjach, jak podczas czyszczenia piasty, może przydać Ci się benzyna, która doskonale usuwa zaschnięty smar. Gdy stary smar i wszelkie oleje zostaną już usunięte, wówczas możesz przystąpić do nakładania nowych warstw. Zanim to jednak nastąpi, musisz zaopatrzyć się w odpowiednie produkty dedykowane do konkretnych elementów roweru. Co smarować w pierwszej kolejności i ze szczególną uwagą?

Smarowanie łańcucha

Smar do roweru najlepiej zacząć aplikować na łańcuch, który bez tego będzie po prostu działać mniej wydajnie. Istotne jest, jaki rodzaj smaru zostanie tutaj zastosowany głównie ze względu na fakt, że łańcuch należy do elementów odkrytych, a zatem narażonych na działanie warunków atmosferycznych i wodę. W sklepach znajdziesz zatem smary i oleje przystosowane do jazdy w okresie letnim, zimowym, a nawet dedykowane konkretnej aktywności, takiej jak off-road. Dla rowerzystów korzystających z roweru sporadycznie i w warunkach miejskich, dobrym rozwiązaniem będzie wyposażenie się w smar całoroczny.


Smar do roweru należy nanosić wyłącznie na ogniwa i pilnować, aby odmierzyć zawsze taką samą ilość substancji. Zbyt duża lub zbyt mała ilość smaru czy oleju, będzie działać na niekorzyść całego łańcucha. W sklepach znajdziesz specjalne akcesoria, które mogą ułatwić proces nanoszenia smaru na łańcuch, jak np. pędzelki.

Hamulce i przerzutki w rowerze

Co smarować w rowerze poza samym łańcuchem? Drugim najważniejszym elementem są linki hamulcowe, które bez odpowiedniej ilości smaru również mogą działać niepoprawnie. Podobnie jak w przypadku łańcucha, tak i tutaj smar do roweru powinien być dedykowany właśnie linkom hamulcowym. Nie możesz zapomnieć o aplikacji smaru na zaciski, a także tarcze. Pamiętaj również o tym, że w przypadku tego mechanizmu ważne jest, aby smar znalazł się na wszystkich elementach, czyli także na śrubach.


W kwestii linek nie można pominąć przerzutek, które wymagają specjalistycznego smaru. Tutaj postępowanie jest zdecydowanie najłatwiejsze, ponieważ nie wymaga demontażu żadnych części ochronnych. Dużym atutem tego procesu jest również możliwość skorzystania z tego samego rodzaju smaru lub oleju stosowanego do łańcucha. Podobnie sprawa ma się z amortyzatorami w rowerze, którym wystarczy zaledwie kilka kropel oleju lub smaru.

Smarowanie piasty oraz steru

Jak konserwować rower w przypadku piasty? Ten proces należy do najbardziej czasochłonnych, ponieważ wymaga zdemontowania całego mechanizmu, a następnie ponownego złożenia. Nie można jednak pomijać tego etapu, ponieważ źle działająca piasta może sprawić, że rower nie będzie pracować poprawnie. Piastę należy w pierwszej kolejności wyczyścić i sprawdzić, czy nie powstały na niej żadne uszkodzenia mechaniczne.


Ostatnim elementem, gdzie powinien znaleźć się smar do roweru, jest ster. Tutaj sprawa nie jest taka oczywista, ponieważ w teorii smar lub olej powinno wymieniać się w tym układzie co ok. 2000 kilometrów. Zaleca się jednak, aby podczas przeprowadzania procesu konserwacji przed każdym nowym sezonem sprawdzić, czy ster ma nałożoną odpowiednią ilość smaru lub oleju.

Rowery crossowe dostępne w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756