Poradniki Eksperta

Smarowanie roweru – jak i czym smarować rower?


Rower, jak każdy pojazd mechaniczny, posiadający wiele elementów ruchomych, poruszających się na łożyskach, potrzebuje okresowego przeglądu i nasmarowania części ruchomych. Większość osób taki przegląd robi raz w roku na początku sezonu. Nie jest to złe podejście, jeżeli rower nie był zbyt mocno eksploatowany i nie zostawiliśmy go na zimę brudnego. Przegląd roweru, podobnie jak i samochodu, powinien być uzależniony od ilości przebytych kilometrów, jak i sposobu jego eksploatacji. Jeżeli jest to rower miejski, używany sporadycznie, przeważnie wiosną i latem, to przegląd raz w roku zupełnie wystarczy. Ale jeżeli jest to rower górski, eksploatowany podczas długich maratonów, często w trudnym błotnistym terenie, jego przeglądy powinny być częstsze. W zależności od warunków, jakie były na trasie, to większy lub mniejszy serwis czeka taki rower po każdym maratonie. Smarowanie roweru powinno więc być uzależnione od sposobu użytkowania. Czysty, nasmarowany, zadbany sprzęt to komfort podróżowania, pewność dotarcia do celu oraz ciche, spokojne wypady bez pisków i zgrzytów.


Smarowanie roweru

Które elementy roweru należy smarować?


Elementem, który podlega najczęstszemu serwisowaniu jest łańcuch. W zależności od warunków, w jakich rower był użytkowany, powinien być oliwiony i czyszczony maksymalnie co 100 kilometrów lub po każdej trasie w piaszczystym lub błotnistym terenie. Kolejnym elementem, który podlega okresowemu smarowaniu są łożyska piast, sterów kierownicy i suportu. Czyszczeniu i smarowaniu poddajemy też przerzutki, linki przerzutek i hamulców oraz hamulce szczękowe. Te elementy serwisujemy przeważnie okresowo, raz w sezonie, chyba, że wcześniej zaczną wydawać z siebie jakieś nieprzyjemne dźwięki, lub będą niepoprawnie lub ciężko działać. Warto też nie zostawiać roweru na zimę bez przeglądu, jeżeli były używany w deszczowych warunkach. Pozostawiony na prawie półroczny postój rower z mokrym łańcuchem oraz woda, która mogła się dostać do łożysk i linek, spowoduje spore zniszczenia podczas postoju w chłodnej piwnicy. 



Zdecydowanie częściej trzeba serwisować jednoślad używany przez cały sezon. Używanie roweru zimą, kiedy praktycznie codziennie mamy do czynienia z mokrą nawierzchnią, często posypaną solą, ma bardzo niszczący wpływ na nasz pojazd. Koroduje przede wszystkim łańcuch, który powinien być zabezpieczany dość często oliwą, odpowiednią do wilgotnych warunków. Warto też częściej myć rower, szczególnie gdy jeździmy po drogach posypanych solą i po myciu wycierać go oraz przechowywać w suchym miejscu.


Kosmetyki rowerowe w naszej ofercie:


Co i jak smarować?



Elementów podlegających smarowaniu w rowerze jest wiele. Zanim je nasmarujemy lub naoliwimy, wcześniej powinniśmy je dobrze wyczyścić. Czym smarować rower, jaki smar do roweru będzie najodpowiedniejszy? W każdym sklepie rowerowym znajdziemy na pewno odpowiednie kosmetyki rowerowe, która nam pomoże dobrać odpowiedni produkt. Łańcuch i linki smarujemy oliwkami, a łożyska smarami stałymi.


Najczęściej konserwujemy i najwięcej czasu poświęcamy na smarowanie łańcucha. Jest to element najbardziej narażony na brud i złe warunki atmosferyczne, ponieważ nie jest w ogóle osłonięty. Odpowiada za poprane funkcjonowanie naszego napędu, dlatego warto na bieżąco go serwisować.


Zanim będziemy go smarować, powinniśmy go najpierw wyczyścić ze starego smaru i kurzu. Jeżeli jest lekko zabrudzony, możemy to zrobić szmatką nasączoną odtłuszczaczem bądź spryskać łańcuch odtłuszczaczem w sprayu i wytrzeć do sucha szmatką. Jeżeli jest mocniej zabrudzony, w celu lepszego wyczyszczenia najlepiej go ściągnąć i wypłukać w butelce z odtłuszczaczem. Kolejną skuteczną metodą jest czyszczenie specjalnym urządzeniem do czyszczenia łańcucha. Nie musimy wówczas ściągać łańcucha. Urządzenie zalewamy odtłuszczaczem i mocujemy na łańcuchu. Kręcimy pedałami do tyłu, a trzy szczoteczki urządzenia dokładnie myją każde ogniwo łańcucha. Gdy łańcuch jest już czysty, przechodzimy do jego smarowania. W zależności od warunków, w jakich jeździmy, powinniśmy użyć oliwy, która przeznaczona jest do jazdy w warunkach suchych bądź mokrych. Ta druga jest przeważnie gęstsza, przez co lepiej i dłużej utrzymuje się na łańcuchu. Smarujemy każdy trzpień ogniwka w środku łańcucha i staramy się, aby nie był nasmarowany na zewnątrz. Nadmiar zbieramy szmatką.


Co najmniej raz w sezonie powinniśmy zajrzeć do naszych piast. Przed rozkręceniem warto sprawdzić czy nie miały luzów i czy podczas kręcenia nie czuć chrobotania. Po rozkręceniu stary smar zmywamy z kulek, konusów i bieżni piasty. Najlepiej zrobić to benzyną ekstrakcyjną. Patrzymy, czy na konusach i bieżniach nie ma śladów wytarcia, a kulki nie są popękane. Nakładamy nowy smar i składamy piastę odpowiednio dokręcając konusy, aby nie było luzów, ale też, aby koła nie kręciły się za ciężko.


Suport w rowerze to element zamknięty, który wymieniamy w całości, gdy pojawią się piski czy luzy. Nie ma możliwości ich nasmarowania, bo są to elementy ściśle zamknięte i uszczelnione.


Łożyska sterów, szczególnie dolne to również element, który jest narażony na zabrudzenie, szczególnie gdy nasz rower nie posiada błotników. Podczas deszczowej pogody opony potrafią wcisnąć bardzo duże ilości wody do łożyska, jeżeli nie są uszczelnione. Warto co najmniej raz w sezonie do nich zajrzeć i sprawdzić ich stan. Smarujemy je stałym, gęstym smarem. Skręcając, zwracamy uwagę, aby nie zostawić luzu i jednocześnie, żeby kierownica swobodnie się obracała.


Hamulce hydrauliczne, poza wymianą okresowo płynu nie podlegają konserwacji. Natomiast w hamulcach szczękowych warto też co najmniej raz w roku zdjąć szczęki z trzpieni, wyczyścić je i nasmarować. Poprawi to lekkość działania hamulców, a także łatwość ustawienia, aby oba ramiona jednakowo hamowały.


Kolejnym elementem, który ma wpływ na lekkość działania hamulców szczękowych i przerzutek są linki. Wpuszczenie w środek oliwy stosowanej do smarowania łańcucha sprawi, że łatwiej będą się ślizgały wewnątrz pancerza, a tym samym lepiej i lżej będą działały hamulce i przerzucały się biegi. Przy okazji sprawdzamy, czy nie są pozaginane. Tego typu uszkodzenie kwalifikuje je do wymiany.


W amortyzatorach czyścimy jedynie górne golenie. Nie jest zalecane smarowanie goleni, z uwagi na łatwiejsze przyleganie do nich brudu. Amortyzator należy serwisować według zalecanych przez producenta interwałów.


Rowery w naszej ofercie:


Przygotowanie roweru do sezonu


Odpowiednie smarowanie roweru i jego konserwacja, to nie tylko sprawny rower, ale długie i komfortowe użytkowanie. Wystarczy chociaż raz w roku poświęcić swojemu jednośladowi trochę czasu, aby ten odwdzięczył się bezawaryjną jazdą. Smarowanie roweru nie jest trudnym wyzywaniem, a zawsze można oddać rower do fachowego serwisu.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756