Wymiana piasty w rowerze – jak to zrobić samodzielnie?

Daria Woźniak
Data dodania: 13-03-2024

Piasta to jeden z najważniejszych elementów roweru, który nawet przy niewielkich awariach może sprawić, że jednoślad nie będzie zdatny do użytku. Uszkodzenia mogą pochodzić z różnych źródeł, ale w przypadku awarii często jedynym wyjściem jest całkowita wymiana tego elementu. Jak wygląda wymiana piasty w rowerze na własną rękę? Nie jest to skomplikowany proces, ale wymaga odrobinę wytrwałości. Sprawdź nasz poradnik i poznaj wskazówki.

Jak działa piasta?

Piasta w rowerze działa w bardzo prosty sposób i co ciekawe, rozwiązanie tego typu stosowane jest w zasadzie we wszystkich pojazdach kołowych. Dzięki swojej konstrukcji opartej na łożyskach pozwala na obracanie się koła, które z kolei poprzez obręcz połączone jest z osią.


W jednośladach stosuje się kilka podstawowych konstrukcji piasty, a także wiele zaawansowanych rozwiązań. Należy również zwrócić uwagę na umiejscowienie piasty, ponieważ te w przednim kole często różnią się od modeli zamontowanych w tylnych kołach. Rodzaje piast rowerowych można zatem podzielić na najprostsze konstrukcje wspomniane wyżej, a także te korzystające z wbudowanego napędu. Te ostatnie właśnie najczęściej znajdziesz na tylnym kole roweru.

Rowery MTB górskie dostępne w naszej ofercie:

Wymiana piasty w rowerze – kiedy to robić?

Piasta w rowerze powinna być wymieniona w kilku przypadkach. Do najpoważniejszych awarii należy pęknięcie tego elementu, co może zdarzyć się poprzez uderzenie, czy po prostu zmęczenie materiału. Warto zwrócić uwagę również na sam montaż piasty, zanim kupisz rower, ponieważ niepoprawne jej ułożenie może przyczynić się do znacznie szybszego wystąpienia awarii. Po czym poznać, że do takiej awarii doszło? Nie we wszystkich przypadkach jest to oczywiste, ale wprawiony rowerzysta powinien szybko zauważyć najczęstsze objawy problemów z piastą. Należy do nich hałas dobywający się z tego elementu, a także wyraźnie odczuwalny luz podczas pedałowania w rowerze. Uszkodzona piasta objawy zacznie dawać niemal natychmiast, co znacznie ułatwia diagnozę. Co zrobić w takiej sytuacji i ile kosztuje wymiana łożyska w kole?

Identyfikacja piasty

W pierwszej kolejności musisz dobrze wiedzieć, jakie rodzaje piast w rowerze zostały zamocowane w Twoim modelu. Obecnie stosuje się co najmniej kilka podstawowych modeli piast, co sprawia niemało kłopotu głównie początkującym rowerzystom. Do najważniejszych informacji należy przede wszystkim szerokość piasty, liczba otworów przeznaczonych na szprychy oraz system mocowania w niej zastosowany. Znając te parametry, bez problemu będziesz mógł dobrać nową piastę do swojego roweru.


Do najpopularniejszych rozwiązań należą mocowania quick relaese i sztywna oś. Pierwsza jest znacznie łatwiejsza w montażu, a druga gwarantuje większą stabilność podczas jazdy. Uszkodzona piasta objawy zacznie pokazywać niezależnie od rodzaju zastosowanego montażu.

Demontaż piasty

Wymiana piasty w rowerze zajmie trochę czasu, głównie przez konieczność dosłownego rozebrania koła do samej podstawy. Do tego celu wystarczą jednak podstawowe narzędzia, więc nie ma się czym martwić.


W pierwszej kolejności należy odkręcić wszystkie szprychy, a następnie nyple i obręcz. Wtedy będziesz mógł dostać się do samej piasty, którą należy zdemontować, zaczynając od odkręcenia łożysk. Po tej czynności można już wyjąć piastę i dokonać dokładnych oględzin w celu ustalenia przyczyn awarii. Wymiana piasty w rowerze może być konieczna, jeśli widać na niej pęknięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne. Montowanie piasty na powrót w rowerze powinno odbywać się analogicznie do procesu demontażu. Rodzaje piast rowerowych nie mają tutaj znaczenia.

Wymiana łożyska i tylnej piasty

W tym miejscu może pojawić się pytanie o to, jak wygląda wymiana łożyska koła. Wiedząc już, w jaki sposób dostać się do tego elementu, nie powinieneś natrafić na żadne problemy, ale musisz pamiętać, że łożyska dzielą się na dwa rodzaje. Pierwszym z nich są łożyska kulkowe, które są znacznie prostsze w swojej konstrukcji i pozwalają na łatwe czyszczenie i regulację. Łożyska maszynowe niestety nie oferują takich udogodnień i trzeba je najczęściej wymieniać w całości. Wymiana łożyska koła w rowerze nie zawsze jest konieczna i często wystarczy tylko drobna regulacja, nasmarowanie lub wyczyszczenie.


Musisz pamiętać także o tym, że piasty w rowerze różnią się w zależności od koła. W przednim kole piasta jest znacznie prostsza w swojej konstrukcji i korzysta najczęściej z dwóch łożysk. Po rozkręceniu koła może okazać się, że tylko jedno z łożysk wymaga wymiany lub regulacji. Cały proces nie należy do skomplikowanych i nie powinien sprawić trudności nawet niedoświadczonym rowerzystom.


Tylna piasta


Poprzeczka zostanie jednak podniesiona w przypadku piasty tylnej, która składa się z kilku dodatkowych elementów. Charakterystyczny jest tutaj bębenek, który również należy zdemontować podczas wymiany. Wymiana piasty w rowerze w tylnym kole wymaga także demontażu większej liczby łożysk. W zależności od modelu, mogą to być cztery łożyska lub pięć. To też nieco komplikuje proces ich wymiany, ponieważ wymaga dokładnych oględzin każdego z nich w celu odszukania wadliwego elementu

Ile to kosztuje? Konserwacja ma znacznie

Ile kosztuje wymiana łożyska w kole w serwisie? Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj piasty został zamontowany w Twoim rowerze i jak rozległe mogą okazać się uszkodzenia np. mechaniczne. Należy również brać pod uwagę, czy jest to piasta przednia czy tylna oraz jaki rodzaj łożysk został w nich użyty. W profesjonalnych serwisach wymiana łożyska koła może kosztować od zaledwie 50 zł do nawet 300 zł. Wymiana piasty w rowerze na własna rękę ograniczyć się może wyłącznie do zakupu nowych elementów.


Konserwacja ma znaczenie! Pamiętaj, że najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z piastą, jest regularne serwisowanie. Dzięki temu wymiana piasty w rowerze może odsunąć się daleko w czasie, co będzie dla Ciebie oszczędnością nie tylko pieniędzy, ale także czasu. Wymiana piasty w rowerze w takim przypadku nie będzie zbyt uciążliwym procesem.

Rowery miejskie dostępne w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756