Suport rowerowy to element napędu, odpowiedzialny za prawidłową pracę korb. Z czasem, w wyniku intensywnej eksploatacji, może on ulec zużyciu, wówczas wymiana suportu w rowerze jest konieczna. Najczęstsze przesłanki ku temu to luźne korby lub ciężkie ich obracanie. To negatywnie wpływa na komfort jazdy. Choć wymiana suportu może wydawać się skomplikowana, posiadając właściwe narzędzia może tego dokonać każdy rowerzysta. W naszym poradniku znajdziesz szczegółową instrukcję, jak wykonać wymianę suportu w rowerze samodzielnie.
W artykule znajdziesz:
Odpowiedni zestaw narzędzi pozwoli Ci przeprowadzić wymianę suportu szybko i bez problemów. Po pierwsze, musisz zakupić nowy suport, który będzie kompatybilny z Twoim rowerem. Upewnij się, że wybrany model pasuje do rodzaju ramy i układu napędowego w Twoim rowerze. Ponadto, będziesz potrzebować klucza dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić nowe elementy, a także specjalnych kluczy do suportu, które będą pasować do zastosowanego systemu mocowania.
Przydadzą się również narzędzia jak: klucz do korby, klucz łańcuchowy (w razie potrzeby) oraz smar do gwintów. Warto również mieć pod ręką ściereczkę do przetarcia elementów.
Pierwszym etapem wymiany suportu w rowerze jest zdjęcie korb, ponieważ to one są bezpośrednio zamocowane do suportu. Najpierw poluzuj śruby, które mocują korby. W zależności od budowy roweru, może to wymagać użycia klucza imbusowego lub klucza do korby. Korba po stronie prawej (zwykle ta z napędem) jest zamocowana przy pomocy dużej śruby. Najczęściej jest ona mocno dokręcona, dlatego warto użyć narzędzi z dłuższą dźwignią, aby ją poluzować.
Kiedy prawa korba zostanie już zdjęta, przejdź do lewej. Zwykle jest ona na gwint i nie sprawia większych problemów z demontażem. Warto jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach może być konieczne użycie klucza, aby ją zdjąć. Zwróć uwagę na to, jak korby były zamocowane, aby przy montażu nowych elementów wszystko pasowało jak uprzednio.
Aby to zrobić, musisz znać typ suportu, który znajduje się w Twoim rowerze. Suporty gwintowane, jak BSA, są mocowane w ramie za pomocą – jak nazwa wskazuje – gwintów. W takim przypadku konieczne jest użycie specjalistycznego klucza do suportów. Pasuje on do wgłębień na krańcach podporu. Klucz ten pozwoli na odkręcenie elementu w lewo (jeśli jest to prawy suport) lub w prawo (w przypadku lewego suportu).
Jeśli systemem w Twoim rowerze jest PressFit, sytuacja prezentuje się nieco inaczej. Suport rowerowy tego typu jest wciśnięty w ramę, a jego demontaż będzie wymagał użycia tzw. ściągacza. Warto pamiętać, że demontaż tego rodzaju suportu jest trudniejszy, choć nie skomplikowany. Jego wymiana wymaga precyzji, aby nie uszkodzić ramy. W przypadku trudności z wyjęciem suportu, czasem konieczne jest użycie młotka do delikatnego puknięcia, by poluzować stary element.
Zobacz także: Ranking rowerów [TOP10]
Po usunięciu starego suportu, warto poświęć czas, żeby oczyścić ramę. Usunięcie zabrudzeń, jak kurz, smar czy nawet rdza, jest kluczowe, by nowy suport osadził się w ramie w sposób poprawny. W tym momencie warto również sprawdzić stan gwintów – w przypadku suportów gwintowanych – lub miejsca montażu – w przypadku wersji z PressFit. Na zastosowane gwinty warto nałożyć rozsądną ilość smaru, aby ułatwić późniejszy montaż nowego suportu oraz zabezpieczyć rower przed korozją.
Jeśli rama ma system PressFit, upewnij się, że gniazdo jest czyste. Duża ilość starego smaru, zabrudzeń czy nawet odrobina piasku może uniemożliwić prawidłowy montaż nowego elementu. Czystość na tym etapie jest nieodzowna, ponieważ jakiekolwiek zanieczyszczenia mogą prowadzić do zbyt luźnego montażu i ryzyka uszkodzenia roweru w przyszłości.
Po przygotowaniu gniazda, możesz przystąpić do instalacji nowego suportu. Jeśli wymieniasz suport rowerowy gwintowany, proces montażu jest raczej prosty. Wkręć nowy element w dedykowane miejsce. Upewnij się, że gwinty w ramie oraz na podporze są precyzyjnie dopasowane. Pamiętaj, aby nie dokręcać suportu na siłę – zbyt mocne wkręcanie może spowodować „przekręcenie” gwintów, skutkiem czego będzie konieczność wymiany całej ramy w rowerze.
Jeżeli wymieniasz suport rowerowy w systemie PressFit, montaż wymaga dokładnego wciśnięcia nowego suportu w gniazdo ramy. W tym przypadku, ze względu na charakter mocowania, ważne jest zastosowanie odpowiedniego narzędzia oraz zachowanie ostrożności. Zbyt mocne wciśnięcie lub krzywe osadzenie może prowadzić do uszkodzenia ramy lub samego suportu. W przypadku systemu PressFit, koniecznie upewnij się, że nowy suport jest kompatybilny z ramą, ponieważ dostępne są różne standardy.
Po wmontowaniu nowego suportu, przystąp do zakładania korb. Pamiętaj, aby zainstalować je w taki sposób, w jaki były one wcześniej zamocowane. Korba prawa powinna być zamocowana za pomocą odpowiedniej śruby, natomiast lewa korba – wkręcana na gwint. Dobrze jest przed zamocowaniem korb nałożyć na gwinty trochę smaru. Ułatwi to ich demontaże w przyszłości oraz uszczelni gwinty przed zabrudzeniami.
Kiedy korby są już na swoim miejscu w rowerze, przystąp do ich dokręcania. Używając klucza dynamometrycznego, dokręć śruby do odpowiedniego momentu, zgodnie z zaleceniami producenta. Zbyt luźne dociśnięcie korb może prowadzić do problemów z napędem, a zbyt mocne ich dokręcenie może powodować oporną pracę lub nawet uszkodzić gwinty. Dokręcając, pamiętaj, by sprawdzić, czy korby swobodnie się obracają, jednak nie mają „luzów”.
Końcowe sprawdzenie
Po zakończeniu montażu, upewnij się, że wszystkie elementy zostały prawidłowo zamocowane i dokręcone. Sprawdź, czy korby obracają się gładko, a suport rowerowy jest dobrze osadzony w ramie. Pamiętaj, że prawidłowe ustawienie i montaż elementów rowerowych wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy, dlatego warto poświęcić czas na dokładną kontrolę. Na koniec warto również wykonać jazdę próbną, by mieć pewność, że nowy suport działa bez zarzutu, a rower nie wydaje dziwnych dźwięków. Jeśli wszystko jest w porządku, możesz cieszyć się komfortową jazdą z nowym suportem!
Wymiana suportu w rowerze to zadanie, które warto wykonać samodzielnie, gdyż pozwala na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. Z odpowiednią wiedzą i narzędziami możesz przeprowadzić ją w domowych warunkach, ciesząc się sprawnym i bezpiecznym rowerem na co dzień.