Poradniki Eksperta

Jak zamontować licznik rowerowy?


Licznik rowerowy posiada obecnie praktycznie każdy rowerzysta, nieważne czy to zawodowiec, czy weekendowy podróżnik. To też zwykle jedno z pierwszych akcesoriów, w jakie wyposażamy swój rower. O ile zawodowcy posiadają licznik pokazujący nie tylko podstawowe informacje o prędkości i przebytych kilometrach, ale też o kadencji, wytworzonej mocy czy pulsie, o tyle zwykłemu rowerowemu maniakowi na co dzień wystarczą najprostsze liczniki wyświetlające podstawowe informacje. Chodzi tu o wspomnianą prędkość i ilość przebytych kilometrów, ale też o dystans dzienny, średnią prędkość i takie informacje, jak czas podróży czy aktualna godzina. Rodzajów liczników i producentów zajmujących się ich produkcją jest całkiem sporo. Każdy znajdzie na pewno coś odpowiedniego do swoich potrzeb. Warto zainwestować chociażby w podstawowy model, bo to nie tylko informacja jaki przejechaliśmy dystans i w jakim tempie, ale także dobry motywator, aby osiągnąć lepszy wynik podczas następnej jazdy. To na pewno przydatny gadżet, ale czy będziemy wiedzieć jak zamontować licznik rowerowy?



Jak zamontować licznik rowerowy


Rodzaje liczników rowerowych


Wraz z rozwojem technologii zmieniły się też liczniki. Obecnie nie stosuje się już liczników wskazówkowych, które pokazywały prędkość dzięki stalowej lince zamontowanej do koła roweru. To ciężkie, duże i mało dokładne urządzenia pokazujące tylko aktualną prędkość i przebyty dystans całkowity. Współczesne liczniki to urządzenia elektroniczne, w których w najprostszych wersjach wszystkie informacje z koła przekazywane są za pomocą kabla lub w wersjach bardziej zaawansowanych – bezprzewodowo. Dostępne są też liczniki, które mierzą informacje o ilości przebytych kilometrów czy prędkości na podstawie danych z GPS.


Te podstawowe urządzenia pokazują nam praktycznie wszystkie informacje, jakie możemy obliczyć na podstawie liczby obrotów koła, a więc: prędkość chwilową, średnią i maksymalną, odległość całkowitą i ilość kilometrów, jaką przejechaliśmy podczas danej wycieczki. Dodatkowo każdy z nich może być wyposażony w zegar, termometr czy podświetlenie do jazdy nocnej. Lepsze modele na podstawie dodatkowego czujnika kadencji umieszczonego w okolicach suportu wyświetlą informacje o liczbie obrotów korbą, jeszcze bardziej rozbudowane - informacje o naszym pulsie, gdy przypniemy sobie do klatki piersiowej pasek z kolejnym czujnikiem. Wraz z liczbą funkcji rośnie wielkość ekranu, który te funkcje musi wyświetlić. W jeszcze bardziej zawansowanych modelach dochodzi nawigacja GPS i pomiar mocy wytworzonej przez kolarza. Jakbyśmy te wszystkie czujniki chcieli podłączyć do jednego licznika, okazałoby się, że na naszym rowerze powstałaby niezła plątanina kabli. Dlatego dziś połączenie kablowe spotkamy wyłącznie w najprostszych licznikach z czujnikiem zakładanym przy kole. W pozostałych, bardziej zawansowanych komputerach rowerowych, czujniki komunikują się ze sobą bezprzewodowo.


Niestety każda firma preferuje inny standard przesyłu informacji z czujników do licznika, niekompatybilny z innymi producentami. W tych najnowszych i najbardziej zaawansowanych licznikach możemy spotkać jeden standard, pozwalający na komunikację nie tylko z różnymi czujnikami, ale także i urządzeniami takimi jak smartphone, smartwatch czy po prostu komputer. Jest to system ANT+, który jest nie tylko kompatybilny z wieloma urządzeniami, ale jego zaletą jest też to, że informacje te można przekazywać jednocześnie do kilku urządzeń. To już jest jednak sprzęt dla zawansowanych i wymagających zawodników. Im więcej funkcji, tym więcej czujników trzeba zamontować, ale też ze sobą sparować. Tak więc jak zamontować licznik do roweru i go odpowiednio ustawić, aby poprawnie wskazywał informacje podczas jazdy?



Liczniki rowerowe w naszej ofercie:



Jak zamontować licznik rowerowy?


Nieważne, jaki licznik będziemy mocować w naszym rowerze – czy to przewodowy czy bezprzewodowy, powinniśmy znaleźć dla niego odpowiednie miejsce. Musi być dobrze widoczny, ale także łatwo dostępny, gdybyśmy chcieli zmienić w nim podczas jazdy wyświetlaną funkcję na inną.


Najlepszym miejscem dla licznika jest kierownica, a gdyby z powodu umieszczenia na niej zbyt wielu manetek, dzwonków i świateł nie było miejsca, możemy zamontować go na mostku kierownicy. Plusem tego miejsca jest to, że jest idealnie pośrodku. Licznik jest zazwyczaj wpinany do bazy, którą właśnie należy przymocować na stałe do roweru. Zazwyczaj służą do tego specjalne gumki w różnych średnicach, które dostajemy wraz z licznikiem lub używamy popularnych opasek zaciskowych potocznie zwanych trytytkami. Jeżeli będziemy chcieli przymocować bazę do mostka, możliwe, że będziemy musieli wcześniej ją rozkręcić i obrócić jeden z jej elementów o 90 stopni, aby licznik nie był ustawiony bokiem do nas. Są też specjalne mocowania, które montujemy do kierownicy bądź mostka, wówczas licznik jest kilka centymetrów przed kierownicą. Plusem tego rozwiązania jest lepsza widoczność licznika i więcej miejsca na inne akcesoria na kierownicy.


Gdy licznik mamy już przymocowany, pozostaje nam zamontowanie czujnika przy kole. Montujemy go do widelca od strony wewnętrznej, a kolejny element, którym jest magnes, montujemy na szprysze. Czujnik i magnez powinny znajdować się od 1 do 3 mm od czujnika. Każdy producent ma swoje wytyczne, więc to powinniśmy sprawdzić w instrukcji, jednakże im bliżej będą siebie, tym sygnał będzie na pewno mocniejszy. Przy montażu czujnika przewodowego ważnym jest odpowiednie poprowadzenie kabla tak, aby podczas jazdy nie uległ uszkodzeniu. Musi więc przylegać do roweru, aby podczas jazdy po lesie nie zaczepił o niego żaden wystający patyk, ale jednocześnie powinien mieć na tyle luzu, aby można było swobodnie skręcać, jak też w przypadku roweru z amortyzatorem, aby mógł on swobodnie pracować. Przewód najlepiej również przymocować opaskami, aby się nie przesuwał. Jak więc widzimy, odpowiedź na pytanie jak zamontować licznik rowerowy nie jest aż taka oczywista. Jest kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę, aby działał on bezproblemowo. Poza tym, licznik należy jeszcze ustawić i dostosować do roweru.


Ustawienia licznika


Różne rowery, to różne średnice kół i różne założone na nie opony. Wymagają odpowiedniego wpisania do licznika obwodu koła. Zasada działania licznika to nic innego jak zliczanie obrotów wykonanych przez koło przemnożone przez jego obwód. Prosty, ale mało dokładny sposób na wpisanie obwodu koła do licznika to wzięcie gotowej informacji z tabelki załączonej do instrukcji obsługi licznika. Trudniejszy, ale zdecydowanie dokładniejszy, to pomiar własnoręczny. Obwód mierzymy poprzez ustawienie wentyla przedniego koła na dole. Miejsce to zaznaczamy na ziemi kreską i prowadzimy rower na wprost tak, aby koło wykonało co najmniej jeden pełen obrót. Im więcej koło wykona obrotów tym uzyskamy większą dokładność pomiaru. Mierzymy długość przejechanej drogi i dzielimy odpowiednio przez ilość wykonanych obrotów. Tak uzyskaną wartość w milimetrach wprowadzamy do ustawień licznika.


Jak widzimy, wskazówki jak zamontować licznik rowerowy nie są bardzo skomplikowane, ale są też elementy, na które należy zwrócić uwagę, aby działał on prawidłowo. Najwięcej uwagi należy poświecić odpowiedniemu montażowi czujnika, poprowadzeniu kabla w przypadku liczników przewodowych oraz wprowadzeniu odpowiedniego obwodu koła. Raz prawidłowo zamontowany i ustawiony licznik powinien nam dobrze służyć przez długi czas.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756