Łańcuch, który pracuje głośno i przeskakuje, może zirytować niejednego rowerzystę. Czasami wystarczy tylko go wyczyścić i nasmarować, ale może być też tak, że potrzebna będzie regulacja lub wymiana kilku części. Długa jazda z przeskakującym łańcuchem wpłynie na szybsze zużycie napędu, ale też na bezpieczeństwo jazdy. Sprawnie działający rower to nie tylko możliwość rozkoszowania się cichą jazdą, ale też bezpieczeństwo. Jak naprawić przeskakujący łańcuch w rowerze? Co może być przyczyną tej uciążliwości? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym poradniku.
Łańcuch przeskakuje, gdy nie może wskoczyć na odpowiedni tryb. Najczęściej problem występuje w rowerach wyposażonych w przerzutki, ale również w tych bez nich. Problem nasila się, podczas gdy napęd jest bardziej obciążony, czyli podczas ruszania, szybkiego przyspieszania lub podjeżdżania pod górkę. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Może to być zabrudzenie, zużyte elementy lub potrzeba przeregulowania napędu. Jak naprawić łańcuch w rowerze? Od czego zacząć diagnozowanie?
Najpierw po prostu przyjrzyjmy się dokładnie elementom układu napędowego roweru. Unieśmy tylne koło do góry i zakręćmy pedałami. Wsłuchajmy się w napęd – czy głośno pracuje i przyjrzyjmy się, czy łańcuch swobodnie przeskakuje między trybami.
Najłatwiejszy do zdiagnozowania jest brudny łańcuch. Gdy widzimy warstwę sklejonego smarem błota, przyklejonego do zębatek i kółek przerzutki, możemy przypuszczać, że jest to przyczyna przeskakującego łańcucha. Rozwiązaniem jest porządne czyszczenie całego napędu: łańcucha, zębatek kasety oraz korby i kółeczek przerzutki. Po wyczyszczeniu łańcuch w rowerze należy przesmarować.
Operację czyszczenia napędu warto przeprowadzać nie wtedy, gdy dopiero zacznie przeskakiwać, ale trzeba wykonywać ją rutynowo raz w tygodniu lub po przejechaniu każdych 100 kilometrów.
Kolejną przyczyną, również dość łatwą do zdiagnozowania, jest źle dokręcona kaseta lub wolnobieg. Nietrudno to zdiagnozować, ponieważ często wystarczy tylko dość mocno zakręcić kołem w rowerze. Wtedy można zauważyć, czy buja się na boki. Można też porostu chwycić ją dwoma palcami i poruszać w lewo i w prawo. Jeżeli nie jest dokręcona, wyczujemy luz. Łańcuch wówczas przeskakuje, ponieważ zębatki kasety nie zawsze są względem niego równolegle ułożone. W takim przypadku rozwiązanie na przeskakujący łańcuch w rowerze jest dość proste. Wystarczy posiadać odpowiedni klucz i po prostu dokręcić kasetę.
Zobacz także: Ranking rowerów do 1500 zł [TOP10]
Jeśli problem nadal występuje, to należy sprawdzić, czy przerzutki są dobrze wyregulowane. Wózek przerzutki, ustawiony nieco za bardzo na lewo lub na prawo, może powodować wypadanie łańcucha poza zębatki. Jak naprawić przerzutki w rowerze? Jeżeli łańcuch ma problem ze wskoczeniem na któryś ze skrajnych biegów, sprawdzamy, czy dobrze są ustawione ograniczenia przerzutki (śrubki z literkami H i L).
Jeżeli ma problem ze wskoczeniem na wyższy bądź niższy bieg, trzeba podciągnąć lub poluzować linkę przy manetkach zmiany biegów lub przy samej przerzutce, obracając śrubę baryłkową o ćwierć obrotu i sprawdzając jaki dało to efekt.
Złe dobieranie przełożeń
Przeskakujący łańcuch w rowerze to również nieprawidłowe dobieranie przełożeń. Łańcuch będzie przeskakiwał w przypadku napędów dwu- i trzytarczowych, na przykład wtedy, gdy z przodu mamy wrzucony najszybszy bieg, a z tyłu najwolniejszy lub odwrotnie. Duży przekos łańcucha może powodować zeskakiwanie łańcucha. Najlepiej jest, gdy jest on prowadzony po zębatkach jak najbardziej równolegle, bez stosowania skrajnych przełożeń.
Główną przyczyną głośnego działania może być sam łańcuch w rowerze, więc sprawdzamy, czy nie jest zbytnio rozciągnięty, a koronki kasety lub wolnobiegu za bardzo wyrobione. Należy również obejrzeć kółka wózka tylnej przerzutki, czy nie są zbyt wyeksploatowane. Zużycie łańcucha najłatwiej określić przy pomocy specjalnie do tego dedykowanego narzędzia zwanego przymiarem. To niedrogie, ale przydatne narzędzie, które z jednej strony wskazuje rozciągnięcie o 1 proc. długości, a z drugiej o 0,75 proc. Gdy narzędzie przyłożymy do łańcucha po stronie wskazującej rozciągnięcie na poziomie 0,75 proc. i wypustka narzędzia nie wsunie się pomiędzy ogniwa, oznacza to, że łańcuch jest jeszcze sprawny. Gdyby jednak przymiar wsunął się, oznaczałoby to, że łańcuch jest rozciągnięty o co najmniej 0,75 proc. swojej długości i przyszła pora na jego wymianę. Gdy przyłożymy przymiar po drugiej stronie z wartością 1 proc. i wsunie się on pomiędzy ogniwa łańcucha, to mamy winowajcę głośnego, źle działającego napędu.
W tym przypadku, gdy wymienimy tylko łańcuch, spotęguje to tylko efekt ślizgania się nowych ogniwek po zużytych zębatkach kasety i niepotrzebnie doprowadzi do jego szybkiego zużycia. Przeskakujący łańcuch w rowerze występuje często, gdy wymienimy sam łańcuch, a zużyciu uległa także kaseta. Najlepszym rozwiązaniem jest wtedy wymiana całego napędu w rowerze, gdyż wymiana jednego elementu na nowy, sprawny, spowoduje, że nowa część nie będzie pasowała do pozostałych, już zużytych.
Sama wymiana łańcucha jest prosta i nie zajmuje duże czasu. Potrzebne jest tylko do niej narzędzie zwane skuwaczem. Ale jak założyć łańcuch w rowerze z przerzutkami? To proste. Rozpięty łańcuch przeciągamy przez zębatki korby, potem kasety, a następnie odpowiednio przez kółeczka wózka i spinamy dwa końce skuwaczem lub spinką.
Najnowsze poradniki
Obsługa klienta
Informacje
Zakupy
Moje konto
Pomoc
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon–Pt
08:00–20:00
Sob
10:00–18:00
Niedz
10:00–18:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн–пт: 8:00–20:00
Infoline:
Mon–Fri: 8:00–20:00
Znajdź swój sklep
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756