Renowacja roweru – jak odnowić rower?

Znaleźliśmy stary rower naszych rodziców lub dziadków w piwnicy bądź szopie i zastanawiamy się co z tym „złomem” zrobić. Przede wszystkim niekoniecznie trzeba myśleć o nim jako o złomie. To na pewno stary rower i technologicznie zdecydowanie odbiega od dzisiejszych konstrukcji, jednak to rower po naszych przodkach, może warto go więc odrestaurować? Jeśli jesteśmy fanami dwóch kółek, na pewno warto byłoby posiadać rower „z duszą” i historią w naszej kolekcji, a może mógłby się przydać jako nasz drugi rower? Warto byłoby spróbować przywrócić mu dawny blask i zobaczyć, jak kiedyś działał i wyglądał.


Renowacja roweru


Renowacja roweru – jak się za to zabrać?


Przywracanie roweru do sprawności możemy podzielić na dwa etapy. Pierwszy to strona mechaniczna, drugi to jego wygląd. Jeżeli chcemy rower przywrócić do dawnej sprawności i zacząć go używać, powinniśmy zweryfikować na początku, co jest w nim do naprawienia. Sprawdźmy, czy rower jest kompletny i czy wszystko w nim działa. Jeżeli jest to stary rower, mający co najmniej 30 lat, będzie prawdopodobnie ciężki, zbudowany na stalowej ramie, która łatwo ulegała korozji. Większość metalowych elementów będzie pewnie zardzewiała. Należy też podjąć decyzję czy rower naprawiamy i przywracamy mu oryginalny wygląd, czy modernizujemy i unowocześniamy. W zależności od tego, jak stary jest to rower, pewne części będzie nam łatwo zdobyć, inne mogą okazać się już niedostępne lub bardzo drogie. Czasami po weryfikacji roweru okaże się, że do ponownego użycia przyda się tylko sama rama, reszta osprzętu nie będzie nadawała się do użycia. Wówczas możemy popuścić wodze fantazji i zbudować nowy, oryginalny pojazd na starej ramie.


Rowery w naszej ofercie:



Malowanie ramy


Rama to główny element roweru i od niej powinniśmy zacząć renowację. To od niej oraz standardów gwintów i mocowań w niej użytych zależy, co będziemy mogli zbudować, i na jakich podzespołach. Powinniśmy więc zacząć od sprawdzenia jej stanu – musimy obejrzeć, czy nie posiada żadnych pęknięć, bo może się okazać, że nie ma czego ratować. Należy też ocenić powłokę lakierniczą i podjąć decyzję, czy należy ją odnowić. Jeżeli tak, to jak to zrobić, jak odnowić rower? Jeżeli mamy zdolności techniczne i potrafimy naprawiać różne rzeczy, to renowacja starego roweru też nie będzie dla nas wyzwaniem, a sprawi dużo przyjemności. Jeśli nie mamy takich predyspozycji, możemy oczywiście oddać nasz pojazd do firmy, która zajmuje się rekonstrukcją takich rowerów. Pomogą nam tam odtworzyć lub stworzyć nową maszynę. Niestety, wiąże się to na pewno z większymi kosztami, niż gdybyśmy zrobili to sami. Możemy też do malowania oddać samą ramę, ale również sami ją pomalować. Problemu z dostępnością lakieru na pewno nie będzie, kłopotliwa może okazać się tylko kwestia, jakiego typu lakieru użyć i jak przygotować rower. Oczywiście najłatwiejszą i najtańszą metodą będzie pomalowanie roweru zwykłym sprayem do metalu. Do kompresora większość z nas nie będzie miała raczej dostępu. Powinniśmy wcześniej tylko wyczyścić dobrze miejsca zardzewiałe i odtłuścić ramę. Najtańsze i najpopularniejsze spraye zawierają lakier akrylowy. Jest to dość miękki lakier i raczej szybko zmatowieje, jest też mało odporny na różnego typu otarcia. Na malowanie tego typu lakierem powinniśmy też zarezerwować sporo czasu, gdyż powinniśmy nim pomalować ramę co najmniej dwa razy, a między nimi odczekać, aż zaschnie wcześniej położona warstwa.


Są też farby dedykowane do malowania ram rowerowych. Pracochłonność malowania nimi będzie taka sama. Możemy mieć problem jedynie z ich zdobyciem oraz wyborem interesującego nas koloru. Są to farby sporo droższe, ale i trwalsze. Lepiej prezentują się na rowerze i są twardsze po wyschnięciu, a zatem odporniejsze na zarysowania.


Jeżeli mamy możliwość pomalowania ramy pistoletem, będzie to najbardziej efektywne rozwiązanie i najbardziej trwałe. Paleta barw jest praktycznie nieograniczona, a lakier na tak pomalowanej ramie będzie miał żywsze i głębsze kolory. Możemy dodatkowo wzmocnić efekt i pomalować go dodatkowo lakierem bezbarwnym.


Niestety, mało kto z nas ma dostęp do pistoletu podłączonego do kompresora, a i malowanie nim też wymaga sporo umiejętności i doświadczenia. Koszty w tym przypadku są już na tyle wysokie, że warto zastanowić się, czy nie oddać ramy do pomalowania w specjalistycznym zakładzie lakierniczym.


Jeszcze innym rozwiązaniem jest malowanie proszkowe. Niestety nie zastosujemy raczej tej metody sami, gdyż trzeba mieć do tego wyspecjalizowaną lakiernię z piecem do wygrzewania lakieru. Uzyskana w ten sposób powłoka jest nie tylko wyjątkowo gładka, ale również trwała i odporna na zarysowania. Dostępna jest też praktycznie pełna paleta kolorów. A cena cechuje się dobrym stosunkiem do jakości.


Renowacja roweru
Renowacja roweru


Jak pomalować samemu rower?


Jeżeli zdecydujemy się na samodzielne malowanie, to pamiętajmy wcześniej o odpowiednim przygotowaniu ramy, aby nasza praca dała jak najlepszy efekt i nie poszła na marne. Warto oczyścić do żywego metalu wszystkie zardzewiałe miejsca i zmatowić drobnym papierem stary lakier, a następnie odtłuścić, aby lepiej przyjęła się nowa jego warstwa. Warto ramę wcześniej pomalować farbą podkładową, która pokryje niewielkie nierówności. Te, które będą mocno widoczne, należy jeszcze dopracować, czyli przeszlifować dodatkowo papierem ściernym. Miejsce, które poprawialiśmy, należy ponownie pokryć farbą podkładową. Dopiero, gdy uzyskamy gładką powierzchnię, możemy pomalować lakierem w wybranym przez nas kolorze. Na koniec możemy położyć dodatkową warstwę lakieru bezbarwnego, który, jak wspominane było wyżej, nada głębi kolorowi, ale też dodatkowo zabezpieczy nasz rower.


Lakierowanie nie jest prostą sprawą, szczególnie takich nieregularnych powierzchni, jak rama rowerowa. W teorii, aby efekt był najlepszy, na całej powierzchni powinniśmy uzyskać jednakową warstwę lakieru, co bez braku doświadczenia na tak trudnej powierzchni jest trudne do uzyskania.


Aby uzyskać jak najlepszy efekt, pistolet bądź spray powinniśmy trzymać jak najdalej od malowanego elementu, aby nakładana była jak najcieńsza warstwa farby. Lepszy efekt uzyskamy malując kilka razy cienką warstwą niż raz grubą. Gdy zbyt blisko będziemy trzymać spray lub pistolet, duża ilość farby naniesiona w jednym miejscu spowoduje, że będzie ona spływać i powstaną zacieki. Ani same zacieki, ani próba ich usunięcia, nie wpłynie dobrze na końcowy wygląd. Malujmy więc kilka razy cienką warstwą.


Również elementy takie jak kierownica, czy sztyca, należy poddać odnowieniu. Przeważnie akcesoria aluminiowe poddaje się anodowaniu, a wykonane ze stali – chromowaniu.


Renowacja osprzętu


Renowacja roweru to również przywrócenie jego sprawności technicznej. Elementy, które nadają się do ponownego złożenia porządnie czyścimy i smarujemy. Zardzewiały łańcuch wymieniamy na nowy, zębatki - w miarę możliwości również. Linki do hamulców czy przerzutek również najlepiej wymienić na nowe. Problem natomiast może pojawić się w przypadku kół, które mogą mieć inny niż obecnie obowiązujący standard piast i osi. Chodzi głównie o ich szerokość. Jeśli zależy nam na pierwotnym wyglądzie, możemy poszukać oryginalnych przerzutek czy innych elementów, a jeżeli się nie uda - spróbujmy dopasować te obecnie produkowane.


Renowacja roweru nie jest łatwym zadaniem, ale włożona praca i poświęcony czas w efekcie końcowym może nam przynieść wiele radości.



Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756