Rodzaje hamulców rowerowych i ich budowa

Daria Woźniak
Data dodania: 10-03-2025

Obecnie w rowerach można spotkać wiele rodzajów hamulców. Każdy z nich różni się od pozostałych mechanizmem działania, a także sposobem aktywacji. Nie zawsze będzie to prosta linka, jak zapewne sporo osób wyobraża sobie hamulce. W jaki sposób nie pogubić się w świecie hamulców i w razie konieczności wymiany w Twoim jednośladzie dobrać odpowiedni model? Wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika, który przedstawi Ci najpopularniejsze rodzaje hamulców rowerowych.

Jak dbać o hamulce?

Hamulce w rowerze pełnią jedną z najważniejszych funkcji, co przekłada się nie tylko na Twoje bezpieczeństwo, ale także efektywność jazdy. Jeśli ten mechanizm będzie działał niepoprawnie lub po prostu wadliwie, wówczas cały jednoślad nie będzie mógł dać z siebie wszystkiego i w krótkiej perspektywie jazda okaże się zwyczajnie uciążliwa. Warto pamiętać jednak o tym, że pierwszym krokiem do sprawnie działających hamulców w rowerze jest odpowiednia konserwacja.


Regularne czyszczenie ma ogromne znaczenie, tak samo jak wymiana elementów, które podczas jazdy ulegają szybszej eksploatacji od pozostałych, jak np. tarcze hamulcowe. Jeśli nie jesteś pewien, czy dasz sobie z tym radę na własną rękę, lepiej poszukać pomocy w profesjonalnych i sprawdzonych serwisach rowerowych.

Rowery trekkingowe dostępne w naszej ofercie:

Rodzaje hamulców rowerowych

Rodzaje hamulców rowerowych można łatwo podzielić na kilka podstawowych grup, a następnie wyróżnić z nich te najpopularniejsze i najczęściej spotykane w konkretnych modelach jednośladów, a są to:

  • hamulce szczękowe
  • hamulce tarczowe
  • hamulce w piaście

Każda z tych trzech podstawowych grup może być następnie podzielona na konkretne modele wyróżniające się swoją własną unikatową budową, co znacząco wpływa na ich możliwości, a co za tym idzie zastosowanie w np. rowerach miejskich, czy off-roadowych. Nasz poradnik pomoże Ci poznać te rodzaje hamulców rowerowych krok po kroku.

Hamulce szczękowe

Hamulce szczękowe zdecydowanie należy zaliczyć do najpopularniejszych rozwiązań spotykanych w nowoczesnych, ale i tych starszych jednośladach. Zasada działania tego mechanizmu jest banalnie prosta i sprowadza się do tarcia klocków hamulcowych o obręcz koła. Pomimo że brzmi to rzeczywiście bardzo prosto, cały mechanizm złożony jest z wielu dopasowanych i wyregulowanych elementów. Po każdej stronie koła znajdują się wspomniane klocki hamulcowe, które za pomocą dedykowanej linki połączone są z mechanizmem zaciskowym znajdującym się głównie na kierownicy jednośladu.


W momencie zaciśnięcia rączki hamulca następuje mechaniczna aktywacja klocków, co skutkuje spowolnieniem i zatrzymaniem się roweru. Ważnym aspektem jest tutaj odpowiednie napięcie linek, aby rower nie hamował zbyt ospale lub zbyt gwałtownie.

Rodzaje hamulców rowerowych szczękowych można następnie podzielić na:

  • U-brake
  • V-brake
  • Cantilever

Hamulce U-brake i V-brake należą do najbardziej rozpowszechnionych w jednośladach i są do siebie zadziwiająco podobne w konstrukcji. Pierwsze z nich mają charakterystyczny kształt litery U, a drugi litery V. Stąd ich nazwy. Zasada działania jest niemal identyczna, co przekłada się na prawie taką samą skuteczność. Największą zaletą tych hamulców jest ich niska waga. Hamulce Cantilever to obecnie najmniej popularny model, głównie przez sporą trudność z regulacją tego systemu.

Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe są już o wiele bardziej skomplikowane w swojej budowie, a ich wyższa waga sprawia, że trudno było temu rozwiązaniu na stałe przedostać się do świadomości użytkowników jednośladów. Konstrukcja składa się z czterech podstawowych elementów, które są skutecznie schowane pod szczelną obudową. Na kierownicy znajduje się klamka zaciskowa, która połączona jest przewodem z płynem z zaciskiem działającym na tarczę. Cechą charakterystyczną tego modelu hamulców jest mocowanie do piast roweru.

Rodzaje hamulców rowerowych tarczowych można podzielić na dwa podstawowe modele:

  • mechaniczne
  • hydrauliczne

Hamulce mechaniczne aktywują klocki hamulcowe za sprawą napięcia stalowej linki. Ten rodzaj hamulców cechuje się wyższą wagą, ale znacznie prostszym serwisowaniem i regulacją. W przypadku modeli hydraulicznych ma to miejsce za sprawą przewodu z płynem hamulcowym. Rodzaje hamulców rowerowych w tym przypadku zdominowała konstrukcja hydrauliczna, która wyróżnia się o wiele lepszymi wynikami w kwestii jakości działania, a także siły hamulców. Niestety ich konserwacja nie należy do prostych i wymaga odrobinę wiedzy.

Hamulce Torpedo

Rodzaje hamulców w rowerze należy uzupełnić o jeszcze jeden model, czyli te montowane w piaście jednośladu. Zasada ich działania jest chyba najprostsza ze wszystkich dostępnych na rynku modeli, ale niestety niesie ze sobą także sporo minusów. Hamulce aktywowane są poprzez obrót pedałów w tył, co powoduje blokadę tylnego koła. Skuteczność mechanizmu Torpedo jest niska, przez co wydłuża się droga hamowania i w zasadzie nie ma możliwości regulacji siły nacisku. Do innych wad należy wysoka waga Torpedo, co niemal całkowicie eliminuje je z możliwości montażu w rowerach sportowych.

Jakie hamulce wybrać?

Pozostaje kwestia wyboru odpowiednich hamulców do Twoich potrzeb. Z racji tego, że na rynku spotkasz się głównie z mechanizmami tarczowymi i szczękowymi, warto porównać te dwa rozwiązania. Rodzaje hamulców w rowerze mają spore znaczenie w zależności od tego, w jaki sposób korzystasz z roweru. Hamulce szczękowe na pewno osiągają przystępną cenę, są lżejsze i o wiele łatwiej można je serwisować, nawet na własną rękę. Regulacja również jest banalnie prosta i nie sprawi kłopotu nawet nieobeznanym użytkownikom jednośladów. Do wad hamulców szczękowych należy przede wszystkim niższa skuteczność, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych, kiedy pojawi się wilgoć lub deszcz. Z tego względu zdecydowanie lepiej sprawdzą się w rowerach miejskich.


Hamulce tarczowe wyróżniają się o wiele lepszą skutecznością, szczególnie pod postacią modeli hydraulicznych. Są też zdecydowanie odporniejsze na warunki atmosferyczne, czy zanieczyszczenia mogące pojawić się podczas jazdy terenowej. Do wad hamulców tarczowych należy zaliczyć ich wyższą wagę, skomplikowaną budowę i trudniejszą regulację. Te modele najczęściej stosowane są w rowerach MTB i tych wykorzystywanych podczas off-roadowych wypraw.


Pamiętaj o konserwacji


Rodzaje hamulców rowerowych tylko na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane do rozpoznania. Po przeczytaniu naszego poradnika nie powinieneś mieć z tym większych trudności, co na pewno przełoży się w niedalekiej przyszłości na komfort korzystania i serwisowania z Twojego jednośladu.


Pamiętaj jednak o tym, że nawet najlepsze hamulce nie gwarantują bezpieczeństwa, jeśli nie będą regularnie serwisowane i odpowiednio wyregulowane. Dla rowerów miejskich zaleca się robić to co kilka miesięcy, a dla jednośladów sportowych nawet po każdym intensywniejszym przejeździe w warunkach off-roadowych.

Rowery MTB górskie dostępne w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756